Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Hvordan få riktig sluttdato ved A-melding?

av Anonymous

Hei

Vi har en ansatt som får siste utbetaling i januar også slutter han.

Hvordan gjør jeg det slik at jeg får avsluttet det riktig når d gjelder sluttdato båd i systemet og i a-meldingen.

Når setter jeg sluttdato i Mamut og hvordan gjør jeg det slik at det blir riktig i a-meldingen slik at jeg ikke får feilmelding?

Beklager, men jeg må ha dette inn med teskje.

mvh

Knut   

 

7 SVAR 7
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Det stemmer under forutsetning at du sender ny A-melding til Altinn for Januar, slik at Altinn også vet at denne ansatte har sluttet i Januar.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei. Har erstattet tidligere innsendte a-melding for februar, etter å ha lagt inn sluttdato i februar på fanekort for lønn o.s.v. Men sluttdato kommer ikke frem på kvitteringen fra Alltinn. Hva gjør jeg feil?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous (Oppdatert ‎05-02-2020 13:05 ( )

Hei @Anonymous, 

 

Du vil ikke få noen bekreftende melding på at sluttdatoen er innrapportert korrekt i tilbakemeldingen fra Altinn. Man får vanligvis kun feilmeldinger i tilbakemeldingen dersom A-meldingen inneholder feil eller manglende data.

 

Hvis du nå har lagt inn at en ansatt sluttet i februar 2020 og sendt ny A-melding for denne perioden så skal du kunne se sluttdatoen på den ansatte i A-meldingsvinduet i Mamut, om du markerer den ansatte i listen og klikker på knappen rediger. Vinduet som åpnes opp på den ansatte viser hva som innrapporteres av lønn og personaldata, og der skal du kunne se sluttdatoen. Dette sendes til Altinn via leveransefilen fra Mamut. 

 

Hvis du derimot nå mener at du lagt inn en sluttdato i ettertid, at du egentlig mener at du lagt inn en sluttdato i f.eks. februar 2019, så vil du få feil i tilbakemeldingen hvis du sender ny A-melding for en senere periode på nytt, hvor den ansatte tidligere var innrapportert uten sluttdato. Legger du nå inn at en ansatt sluttet i februar 2019 så må du sende ny A-melding for alle perioder som blir påvirket av endringen, med andre ord må du sende ny A-melding for perioden februar 2019 - januar 2020 (og februar 2020 hvis den perioden allerede er sendt inn) for at Altinn skal motta sluttdatoen korrekt. 

 

Håper dette var en enkel og grei forklaring.

 

Ta gjerne kontakt med support direkte via telefon 815 55 470, chat på denne siden eller e-post support@mamut.com hvis du har behov for mer hjelp.

 

Vennlig hilsen, 

Isabell

Mamut Support

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Takk for svar. La inn sluttdato i lønnssystemet og sendte ny A-melding for februar 2020. Fikk bekreftet hos Skatteetaten at de har mottatt sluttdatoen. Så da burde alt være i orden.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen

Så hvis jeg setter en sluttdato i januar, så vil jeg ikke få feilmelding i februar om at personen mangler?

 

mvh

Knut  

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen takk for svar

 

mvh

Knut

 

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Du angir riktig sluttdato på riktig ansatt, og sender A-melding på vanligvis.  Det er ingenting spesielt du må gjøre utover nevnte for at dette blir riktig.  Unntak er om du ser at sluttdatoen er tilbake i tid. Altså at man har hatt feil i systemet i en periode.  Er sluttdatoen måneden før eller lengre bak, så må man sende ny a-melding for måneden ansatte faktisk sluttet og de påfølgende månedene frem til dagens dato.  

Du kan forøvrig fint utbetale feriepenger til en ansatt som har sluttet. Skal ikke endre noe datoer pga det.
Nevner det siden vi har sett flere gjøre det, som jo ikke er riktig.

Spør om noe er uklart.

Mvh,
Morten H
Visma Mamut Support