Mine områder
Hjelp
Trinen
CONTRIBUTOR *

Hvordan fakturere med annet lands VAT kode

av Trinen

Vi har en produksjons bedrift i Estland, Jeg skal selge en vare i Estland, som sendes fra denne produksjonsbedriften til annen bedrift i Estland. Det vil si innenlands salg i Estland. Dette salget bokføres hos oss i Norge og vi får faktura fra vårt estiske produksjonsselskap. Jeg skal imidlertid fakturere den estiske kjøperen og må da beregne 20% estisk VAT på beløpet. Dette har ikke noe med norsk VAT å gjøre og det er kun inntekten uten VAT som skal registreres i regnskapet her i Norge, så jeg kan ikke blande med de norske VAT kodene. Det estiske VAT beløpet skal kun føres på en balansekonto, slik at jeg får samlet opp beløpene som skal innrapporteres og utbetales til estiske myndigheter. I Mamut får jeg ikke opprettet nye VAT koder og får heller ikke endret %satser, så hvordan skal jeg få fakturert  VAT 20%. Har noen vært borte i tilsvarende? Hvordan er det best å løse dette? Har dere noen forslag?

1 SVAR 1
MaciejA
VISMA

av MaciejA

Hei,

 

Det er kun norske MVA-satser som skal brukes ved fakturering fra norske firmaer derfor blir det ikke mulig å opprette egne MVA satser i Mamut. Vi kan ikke gi noen råd her. Vi anbefaler dere å ta kontakt med en autorisert regnskapsfører eller revisor.