Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Mamut lønn - Fri bil (firmabil) => Yrkeskilometer

av Anonymous

Hei,

Vi har en ansatt som nå disponerer et av firmaets biler, og jeg trenger å få lagt inn opplysningene riktig. 

På oppsettet av den aktuelle ansatte  (ansattkort) - under fanen "Lønn" har jeg begynt å fylle ut informasjon på knappen "Firmabil".  Det er ett felt her jeg ble usikker på:

Feltet "Yrkeskm."  -  skal det tastes noe her?  Bilen er en 2007 modell Ford Fiesta, registrert som vanlig personbil (hvite skilt). 

Spørsmål 2:  Siden bilen er gammel (godt over 3 år)  -  skal jeg selv manuelt korrigere beløpet for "Listepris" i Mamut? I flg. Skatteetatens nettside, er listepris kr 160 400,-.  Er det dette beløpet jeg bruker i oppsettet på "Firmabil" - eller skal jeg selv regne den ut som 75% av 160 400,-?

 

2 SVAR 2
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Okay, takk skal du ha for god info.

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous
Hei

Mamut håndterer automatisk reduksjonene av listeprisen ut fra det året man angir. 
I forhold til yrkeskm så skal det være de kilometerne man kjører i forbindelse med jobb, som skal føres opp her. 
Jeg mener det skal være reduksjon om dere kjører over 40.000 km i året, men om dette kommer i tillegg til regelen for over 3 år må dere eventuelt sjekke med regnskapsfører.
Mamut skal håndtere beregningen selv - dere skal kun legge inn årstall og angi antall yrkeskilometer.
Mvh
Turi M. Sørensen
Senior Support Konsulent
Mamut Support