Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Regler for beskatning av privat fordel ved bruk av yrkesbil

av Anonymous

Hei, jeg leste artikkelen deres om nye metode for innberetning av yrkesbil og sjablongmetoden.

Jeg lurer på to ting:

1. I  "oppskriften" om å opprette ny lønnsart 512 står det ikke fylt inn L/T kode? Er det meningen eller skal det stå 118-A?

2 Vi har kjørt lønn etter de gamle satsene for januar til mai. Hvordan rettes det?

 

Takk

1 SVAR 1
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Lønn og Trekkoppgave - Koder er utgått fra og med desember 2014.  Det er siste måned som er med i noen lønn og trekkoppgave og følgelig har kodene etter det ingen hensikt.  Det er A-meldingskoder/beskrivelse som gjelder fra og med Januar 2015.  
Hva du da fyller inn i LT feltet er uten betydning, men en del som har kjørt lønn lenge foretrekker at det står riktig da det er mer vant til å forholde seg til LT koden enn a-meldingskoden. Men igjen, å endre LT koden har ingen effekt og kan dermed bli misvisende om man "fortsetter" med gamle vaner.

Merk at gammel metode ennå gjelder. Man har bare flere muligheter om man har yrkesbil.  Har du brukt den opprinnelige/"gamle" metoden og ønsker å endre det må du reversere alle lønninger der denne lønnsarten er brukt og kjøre lønningene på nytt med riktig lønnsart med riktig a-meldingskode.  Og så sende ny a-melding for alle berørte måneder. Merk at fordelsbeskatningen kan da bli annerledes enn det opprinnelig var, og du kan da få avvik mellom det som ble trukket og utbetalt og det det nå vil stå i Mamut.   I tillegg vil det være avvik mellom hva du har betalt av skatt og det nå står at du skulle betalt.  
Kan være lurt å forhøre seg med Skatteetaten om hva de mener er best for dere å gjøre her.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support