Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Skattetrekk på overtid

av Anonymous

Hei.

Vi har en ansatt som er eneforsørger. I år har han fått kun prosentrekk, og ikke tabell.

Jeg er redd han får krav om restskatt om jeg trekker tabelltrekk 25 % på overtid. Hva er fornuftig trekkprosent på lønn utover ordinær månedslønn i dette tilfellet?

1 SVAR 1
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Lønnstageren skal normalt sett bli tildelt skattetabell nr fra Skatteetaten basert på inntekter året før med liten oppjustering. Er det ingen større endringer opp eller ned i lønnstagerens inntekt i dette året skal tabelltrekk være tilstrekkelig.  Men er det mye uventet overtid som gir merkbart utslag på lønnen kan man vurdere prosenttrekket angitt på skattekortet til ansatte fremfor tabelltrekk. Det er satt noe høyere enn tabelltrekket for å kompansere for uforutsette inntekter.

Men som standard trekker man tabelltrekk også av overtid da overtid normalt sett ikke for stor innvirkning på skattegrunnlaget for året.

For øvrig bør man ta dette opp med ansatte da man da har anledning om ansatte er enig å legge til frivillig ekstra skattetrekk. Eller at ansatte kontakter skattetaten for å få "strengere" tabell da man ser at årslønnen blir høyere enn de antar.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support