Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Skyldig arbeidsgiveravgift

av Anonymous

God dag,

Jeg har differanse på konto 2770 Skyldig arbeidsgiveravgift med beløp kr. 3 910,-. Dette beløp gjelder firmabil - Tesla som jeg har ikke hadde registeret lønn til ansatte, men jeg har bokført manuelt som du kan se nedenfor.

Debet Kto: 5200 Fri bil med beløp kr. 27 730,-

Kredit Kto: 5291 Morkonto fri bil med beløp kr. 27 730,-

Debet Kto: 5410 Arbeidsgiveravgift med beløp kr. 3 910,-

Kredit Kto: 2770 Skyldig arbeidsgoveravgift med beløp kr. 3 910,-

 

Mitt spørsmål er kan jeg utbetale dette beløp kr. 3 910,- uten å korrigere terminoppgave for forskuddstrekk (A-melding)?

På forhånd takk.

 

 

 

2 SVAR 2
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Morten,

 

Tusen takk for svar.

Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Du skriver du opplever differanse, men det nevnes ikke noe om hva du sammenligner regnskapet med. Altså hva du har differanse mot.
Men siden dette er lønnsrelaterte kontoer antar jeg du mener det er differanse mellom lønn og regnskap.
Dette vil være unngåelig at oippstår når du velger å kun bokføre i regnskapet og ikke registrerer det som lønn. Da oppdateres nødvendigvis kun der du gjør endring og ikke der du ikke gjør endring.

Videre er A-melding en lønnsrapportering.  Du kan bare rapportere inn lønn.
Fri bil er lønn som naturalytelse, og skal normalt sett rapporteres på lik linje som vanlig lønn. Dette fordi det skal fordelsbeskattes.
I motsatt tilfelle vil man ikke følge loven og man kan riskere å få Skattetaten på nakken.

Og betaler du til Skatteetaten ekstra AGA som de ikke har fått beskjed om at de skylder (via a-melding) vil de antagelig anta du har gjort feil og forsøke å betale tilbake senere.

Skal dette blir riktig, må du kjøre dette som lønn. Sende a-melding slik at lønnen kommer med i Altinn.
Og så betale aga som oppstår. 

Når du kjører lønn i Mamut kan man velge å ikke overføre til hovedbok. Men du bør passe på at konteringsbilaget stemmer med det du har bokført. 

Evt reverserer du bilaget du henviser til og kjører lønn på vanlig måte.
Og sender A-melding for månedene dette gjelder. 

Håper dette gir mening.

Husk at lønn og regnskap ikke er en og samme "ting".

Bare spør om noe er uklart. Evt send oss en epost på support.mamut.no@visma.com

mvh,
Morten Heide
Visma Mamut Support