Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Bjørg Kristinsdottir
CONTRIBUTOR **

kompensasjon for mobil

av Bjørg Kristinsdottir

Hei

vi har valgt å kompensere med fast beløp for mobiltjenester istedenfor å bruke sjablong metoden.  Hvordan skal jeg behandle dette rent lønnsmessig?

Kan dette betales uten at beløpet inngår i feriepengegrunnlaget?

 

mvh

Bjørg

5 SVAR 5
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Kjempefint at du deler informasjonen du fikk.

Jo, dette forumet er beregnet for programtekniske spørsmål. Med det menes ikke kun tekniske ting som installasjon og feilmeldinger, men også lønn, regnskap og slikt.  Mens spørsmål som ikke har noe direkte med et spesifikt program å gjøre, slik som tolkning av regelverk og f.eks. valg av kontoer for føring blir utenfor det vi svarer på her.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support 

Bjørg Kristinsdottir
CONTRIBUTOR **

av Bjørg Kristinsdottir

Hei Morten

Jeg er nok inne på feil forum, dette er nok mer for tekniske problemer med mammut, stemmer ikke det?

Trodde jeg var inne på fagforum for lønn, men ville bare sende dere svaret fikk jeg fra skatteetaten - i tilfelle det er flere som er i samme situasjon som meg:

Utgiftsgodtgjørelser som betales ut til dekning av uspesifiserte utgifter behandles som lønn. Det blir da opp til den enkelte å beregne et eventuelt skattepliktig overskudd av godtgjørelsen. Mvh Skatt vest, Rettleiing

mvh

Bjørg

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Anbefaler deg å kontakte Skatteetaten for å få 100% svar på Skatteetatens regler. De som supporterer eget regelverk og kan det best.
Men slik jeg ser det er det jo en godtgjørelse av en utgift ansatte har.  Naturalytelse, så får han hele ytelsen uten selv å måtte "gjøre noe".

Hvordan dere ønsker å bokføre i eget regnskap må vi overlate til en autorisert regnskapsfører å svare på.

Men i lønnssystemet med lønnsart kan man løse det ved å bruke en lønnsart som er med skatt frem til ansatte når grensen(om så skjer) og bruke en annen lønnsart etter det som er uten skatt og a-meldingskode slik at det ikke blir rapportert inn.

 

mvh,
Morten H
Visma Avendo Support 

Bjørg Kristinsdottir
CONTRIBUTOR **

av Bjørg Kristinsdottir

Dette gjelder selv om det er ikke noe bilag som viser utgiften?  De skal ikke levere inn faktura, kun få fast beløp utbetalt som er øremerket som mobil kompensasjon.

Også, hvis det er grense på 366 kr for beskatning, skal da det som overstiger føres på egen konto?

mvh

Bjørg

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Du må bruke en lønnsart som er satt opp med a-meldingskode utgiftgodtgjoerelse - elektronisk kommunikasjon. 
Som standard har lønnsart 547 dette.  Også fører du beløpet ansatte får i kompansasjon der. Det blir beregnet skatt og AGA av dette. Men er grense på inntil 366 pr måned for hva som skal beskattes.

Dere må nok avgjør om dette skal inngå i feriepengegrunnlaget.  Men det er ikke vanlig å ha det slik.

Mvh
Morten H
Visma Mamut Support