Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

kontoføring av innvesteringssum

av Anonymous

Hei

Hvilke kontoer skal brukes når jeg får en innbetaling fra et annet firma, der summen brukes til å investere i aksjer og verdipapir?

Dette er ikke inntekt men en sum som skal investeres i sin helhet for et annet firma.

Hvilke motkonto må jeg ha?

 

Mvh

Bente

5 SVAR 5
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Bente

 

Ja ut fra hvilken opplysninger jeg har fått så er dette riktig måte å bokføre dette på.

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

ok. det var ikke helt hva jeg så for meg, men det er kanskje sånn det må gjøres.

Får se hva jeg får til med dette.

Takk for svar

 

Mvh

Bente

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Bente

Hvis jeg forstår deg riktig, så innbetaler formaet penger til ditt selskap, som dere benytter til å kjøpe aksjer og verdipapirer.

 

Jeg vil da mene at dette skal bokføres slik som alternativ 2. 2256 Gjeld til "firmanavn" (denne kontoen må du opprette selv).

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jørn

Det er ikke lån fra andre firma og det er heller ikke noen som kjøper seg inn i firmaet.

Mitt firma er et investeringsfirma, det mottar penger fra annet firma og disse pengene blir investert i aksjer og verdipapir.

Alså et finansfirma, vil jeg si.

 

Hilsen

Bente

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Bente

 

Ved faglige spørsmål innen regnskap og lønn, anbefaler vi at du bruker fagligforum: https://community.visma.com/no/mamut/brukerforum/faglig-forum/

 

Siden du mottar penger fra at annet firma, så har jeg 2 spørsmål.

 

1. Kjøper de seg inn i ditt firma, så er dette en Innskudd kontanter, og skal bokføres på konto 2055 Innskudd kontanter.

 

2. er det et lån fra et annet firma, så skal det bokføres på konto 2256 Gjeld til "firmanavn" (denne kontoen må du opprette selv.

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen