Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

lisens og brukere

av Anonymous

Har et par spørsmål angående brukere og lisens.


Så vitt jeg skjønner er en lisens til en datamaskine installation.hvordan skal det tolkes?


Hvis man installere mamut e5 på en windows server.Da kan man ligge, la os sige 10 innloggings brukere til den installation.

Men hvis man vil bort fra windows server installationen , og ha databasen på en kontor pc som utgir seg som server, og la andre pc'er i firmaet intern nett logge seg på den pc som er server.
Må jeg da ha en licens per pc som logger seg på server pc'en?

1 SVAR 1
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Hver enkelt Mamut lisens gjelder for en installasjon på en datamaskin.  Du kan opprette flere brukere i Mamut, men med kun en installasjon kan kun en bruker om gangen benyttes.  Har man en server klient løsning, der man har Mamut på serveren og bruker den kun (!) fra klienten er dette å betrakte som en enbruker-løsning med serveroppsett. Det skal holde med en lisens til også det.

Hva slags datamaskin man bruker som "server" er ikke relevant for lisensen. Den ser ikke på type datamaskin, men hvilken datamaskin. Så har du installert Mamut på en klientpc og bruker den som server blir det samme prinsipp som over.  Skal man ha 2 (andre) klientpcer til å jobbe mot serveren(også klient pc), så kreves det 2 lisenser. Skal Mamut også brukes fra serveren(klient pc), så må man ha totalt 3 lisenser.  

Unntak er om man setter opp en terminalserver.  Da kan man være flere innlogget på terminal serveren via "hver sin terminal" og likevel ha Mamut kun på en pc. Sånn sett kan man bruke Mamut fra hvor mange per man ønsker, siden Mamut hele tiden er kun på den ene pcen.  Man bare styrer innholder på den fra en annen pc.  Men med en lisens kan kun en være innlogget i Mamut samtidig.  Flere samtidig betyr flere lisenser.

Håper dette ga mening. Spør om noe er uklart.

mvh
Morten H
Visma Mamut Support