Mine områder
Hjelp
Anis
CONTRIBUTOR *

sluttdato for ansatte

av Anis

Hei!

kan man sette sluttdato for ansatte et år tilbake? vi hadde en ansatt som jobbet vikariat noen uker i 2018 men ikke i 2019.  nå fikk vi varsel fra skatteetaten om arbeidsforhold uten inntekt for 2019.

Jeg satt sluttdato 23.01.2020 da jeg sendte a-melding for januar, dette gjorde jeg før varslinga. hva kan man gjøre for å bli riktig ?

på forhånd takk!

 

MVH. Anis

 

2 SVAR 2
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei @Anis !

 

Ja, det er mulig å legge inn en sluttdato et år tilbake i tid, men da må du også sende ny A-melding for alle perioder som blir påvirket av endringen.

 

Når man legger inn en sluttdato i ettertid betyr det i praksis at man har feil rapportert arbeidsforholdet til denne ansatte i like mange måneder som dato endringen berører, og derfor må ny A-melding for periodene som blir påvirket sendes på nytt. Det er derfor anbefalt at man alltid legger inn den offisielle sluttdatoen så fort den blir kjent, så A-ordningen (Skatteetaten, NAV og SSB) mottar korrekt lønn og personaldata.

 

Hvis korrekt sluttdato er f.eks. 23.01.2019 så må du legge det inn på ansattkortet i Mamut, deretter må du sende ny A-melding (du genererer da en ny A-melding for perioden, det blir automatisk generert en erstatningsmelding i de perioder du allerede sendt inn a-melding på, send den nye A-meldingen til Altinn og hent deretter tilbakemelding) for perioden januar 2019- januar 2020 for at sluttdatoen skal rapporteres inn korrekt.

 

Håper dette hjelper deg videre!

 

Hvis du har flere spørsmål er du velkommen til å ta kontakt med vår support via chat på denne siden, telefon 815 55 470 eller e-post: support@mamut.com. 

 

Vennlig hilsen, 

Isabell Hernandez

Mamut Support

 

 

 

Anis
CONTRIBUTOR *

av Anis

 

Tusen hjertelig takk Isabell for hjelpen, beklager seint tilbake melding.

Jeg mottatt ikke varsling til min e-post når du svarte.

 

Ha en fin dag videre!

MVH. Anis