Mine områder
Hjelp
Odd Bråten
CONTRIBUTOR ***

Automatposter i VB

av Odd Bråten

Noen som har erfaringer med bruk av Automatposter i VB? Jeg får det ikke til å fungere slik jeg vil når bilagslinjen som skal behandles ihht. regel i automatposter ikke blir bokført manuelt. Eksempelvis vil jeg at varekjøp på varekjøpskonto føres Varekostnad / Leverandør, men at det samtidig føres Varelager / beholdningsendring. Kanskje det også finnes en annen løsning på dette? Eventuelt et annet oppsett under avgifts- og bokføringsregler?

2 SVAR 2
Odd Bråten
CONTRIBUTOR ***

av Odd Bråten

Hei,

Mange takk for svar. Det var noe av dette jeg er ute etter. Men jeg ønsker tilsvarende funksjonalitet ved innkjøp som ved salg, at varer skal kjøpes inn på en 40xx - konto først, og at det deretter føres 14xx / 49xx (Beholdningsendring). Bakgrunnen for dette er at regnskapene skal konsolideres i ettertid, og da må jeg kunne skille ut alt varekjøpet på egne konti. Dette får jeg ikke til dersom varekjøpet går rett på en varebeholdningskonto.

Vet du om det finnes funksjonalitet ford ette i Visma Business?

Takk for hjelpen!

Tove Nyblom
PARTNER

av Tove Nyblom

Hei

Det høres ut, som det du ønsker er å få satt opp automatisk føring av solgte varers kost.

Visma Business har dette som standard funksjonalitet, dersom du setter opp avgifts og bokføringsreglene dine riktig.

Kort fortalt så setter du kjøpskonto (forutsetter at du benytter innkjøp fra VB) til varelager konto f.eks. 1460 den avgifts og bokføringsgruppen som tilhører lagervarene dine. Deretter fyller du ut feltene debet varekost med kostnadskontoen du ønsker 4xxx og Kredit varekostkonto med 1460 (kjøpskontoen du har benyttet på avg. og bokf. gruppen) 

Varene dine vil nå bli kjøpt inn til balansekonto og blir liggende der til varen blir solgt. Ved bokføring av utgående faktura, blir varekosten din ført.

Det er imidlertid mye som må på plass i forbindelse med avstemming og kontroll rundt varelager og føring av solgte varers kost, så jeg anbefaler at du tar kontakt med din Visma Business forhandler og får hjelp derfra 🙂

Lykke til!

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"