Mine områder
Hjelp
Sol-og-sommer
CONTRIBUTOR *

Fakturere til Sverige

av Sol-og-sommer

Noen som kan svare meg på hvordan jeg skal fakturere en aktør som skal betale for reparasjon av skade på eiendom hos oss i Norge. Aktøren er et svenskt transportselskap. Skal dette faktureres med eller uten merverdiavgift?

3 SVAR 3
Trude_01
CONTRIBUTOR **

av Trude_01

Her tror jeg du må gi mer informasjon. Forstår jeg deg korrekt at ditt firma har utført reparasjoner på en eiendom i Norge, men eieren av eiendommen er svensk? Da må dere fortsatt fakturere med mva, ettersom arbeidet er utført i Norge på norsk eiendom.  Hvis den svenske eieren har fradrag for mva i Sverige, så kan han søke om å få refundert mva i etterkant Refusjon av merverdiavgift til utenlandske næringsdrivende - Skatteetaten

Hvis du har levert en fjernleverbar tjeneste (eks. regnskapstjenester, juridiske tjenester osv), så faktureres dette uten mva over landegrensene (har ingenting med at vi ikke er med i EU å gjøre). Mottaker av tjenesten har plikt til å beregne mva på tjenesten (reversed charge) ved bokføring av fakturaen.

Frode_Antun
PARTNER

av Frode_Antun

Jeg skal ikke påberope meg stor ekspertise på mva, men jeg er rimelig sikker på at det skilles mellom stedbundne og ikke stedbundne tjenester. Regnskapstjenester er en type tjenester som kan utføres hvor som helst. Reparasjon av en hytte kan bare utføres der hytta er. Og om denne ligger i Norge er tjenesten mva-pliktig med norsk mva selv om kunden er aldri så mye svensk. Det samme gjelder når den svenske kunden kjøper en vare; hvis den leveres i Norge, skal det beregnes norsk mva. 

Men dette ville jeg tatt opp med min revisor.

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Hej. Alla fakturor vi får från Norge gällande tjänster är utan moms i och med att ni är utanför EU.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"