Mine områder
Hjelp
Ørjan Berg
PARTNER

Feil validering ved sending av mva 2022

av Ørjan Berg

Det er oppdaget en feil i Visma business (standard og byrå) som gjør at innsending av mva 2022 feiler validering.

 

Feilen går på at validering av mva oppgaven feiler når innsendte beløp inneholder desimaler, og det vil nok gjelde mange av dere.

 

Løsningen vil være en oppgradering til Visma business 16.10.2, en patch som vi ikke har noen konkret lanseringsdato for.

De som ikke leverer elektronisk via Autoreport vil ikke være berørt av denne feilen.

 

"Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt, dette hjelper andre i community.
21 SVAR 21
Godkjent løsning
Lena Marie Nilsen
CONTRIBUTOR ***

av Lena Marie Nilsen

Denne oppgraderingen bør være gratis. 

Vi som småbedrifter kan ikke betale en runde til med oppgradering på over kr 30.000, for en feil som burde vært oppdaget før lansering.

 

Mone Nielsen
CHAMPION ***

av Mone Nielsen

Helt enig! 
Som Visma kunder har man ingen rettigheter virker det som.

Rune André
CONTRIBUTOR *

av Rune André

16.10.2 er kommet

Mone Nielsen
CHAMPION ***

av Mone Nielsen

ja det ser jeg... Men at vi skal bruke enda mer tid og penger på å rette en feil i programmet, det er ikke greit. .

Vi installerte 16.10.1 28 desember for å være klare til ny mva melding...  Som et veldig lite byrå, har livet som Vismakunde blitt et mareritt..

ThomasLeistad
PARTNER

av ThomasLeistad

Se svar over fra Ørjan:


@Ørjan Berg  skrev:

Det er oppdaget en feil i Visma business (standard og byrå) som gjør at innsending av mva 2022 feiler validering.

 

Feilen går på at validering av mva oppgaven feiler når innsendte beløp inneholder desimaler, og det vil nok gjelde mange av dere.

 

Løsningen vil være en oppgradering til Visma business 16.10.2, en patch som vi ikke har noen konkret lanseringsdato for.

De som ikke leverer elektronisk via Autoreport vil ikke være berørt av denne feilen.

 


"Skjønner frustrasjonen din, om det er noen trøst, så er den stor (frustrasjonen) også hos oss forhandlere."

AnneSeljord
CONTRIBUTOR *

av AnneSeljord

Mener du at vi som feks har versjon 16.01 av byråversjonen ikke kan sende mvaoppgaver via Autoreport? Hva mener du med "hvis den inneholder desimaler". Er det et valg vi kan gjøre selv? Håper jeg misforstår dette... en oppgradering kun for å rette dette, det er hpåløst. For hver gang vi oppgraderer så oppstår det nye problemer. Koster både tid og penger og ikke minst mye frustrasjon.

Ørjan Berg
PARTNER

av Ørjan Berg

Hei Anne

 

Skjønner frustrasjonen din, om det er noen trøst, så er den stor (frustrasjonen) også hos oss forhandlere.

Det er slik at du kan sende inn via Autoreport, men oppgaven vil bli avvist i 99.9% av tilfellene, fordi det ikke er runde beløp på en eller flere av postene. Da kan dere laste ned rapporten fra Autoreport og benytte den som grunnlag for å rapportere manuelt på skatteetaten sine sider https://skatt.skatteetaten.no/web/mva/ Det er også mulig å redigere i den nedlastede rapporten og laste den opp på nettsiden, men erfaringsmessig så tar dette minst like lang tid som å registrere oppgaven manuelt.

"Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt, dette hjelper andre i community.
marenberg
PARTNER

av marenberg

Er det laget en patch til versjon 16.01 her, slik at vi slipper en fullskala oppgradering på de kundene som er på den versjonen?

Ørjan Berg
PARTNER

av Ørjan Berg

Nei, det er ikke en patch i vanlig forstand. Du må gå gjennom en full installer. Det du slipper er database oppdatering.

"Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt, dette hjelper andre i community.
marenberg
PARTNER

av marenberg

Gjelder denne feilen alle versjoner fra 16.01 og oppover?

ThomasLeistad
PARTNER

av ThomasLeistad

Dessverre, ja 😢

ThomasLeistad
PARTNER

av ThomasLeistad

Dette er løst til patch versjon 16.10.2, som ligger for nedlasting i dag.  Gjelder både VB og VB Byrå. Du har mulighet til å korrigere manuelt, om du ikke har mulighet til å oppgradere. Det er mulig å laste opp XML-en til Skatteetatens portal (https://skatt.skatteetaten.no/web/mva/) Du kan redigere desimalverdiene i XML-en før du legger inn filen i Altinn. Xml-filen blir lagret i reportdata i Autoreport arkiv. Det er også mulig å legge inn tallene manuelt i portalen 

ThomasLeistad
PARTNER

av ThomasLeistad

Presisering:

FEILEN gjelder både vbus og Byrå, mens det foreløpig kun er vbus-patch som ligger tilgjengelig for NEDLASTING.

Ubekreftede rykter sier jeg kan skrive noe mer positivt om nedlasting i morgen 🙂

Frode_Antun
PARTNER

av Frode_Antun

Jeg kan ikke klikke "liker" på dette, Ørjan, men takk for at du deler.

av Jøran Thormodsrød

Ikke for byrå-versjonen ser jeg.

arne fure
PARTNER

av arne fure

Det stemmer, byrå versjonen tar gjerne noe mer tid å få ut, men Visma jobber nok på spreng med å få den ut så raskt som mulig.

arne fure
PARTNER

av arne fure (Oppdatert ‎04-03-2022 12:25 av arne fure PARTNER )

Byråversjonen ligger ute nå.

 

arne fure
PARTNER

av arne fure

Hei Ørjan.

16.10.2 er nå mulig å hente på nedlastningssiden for partnere.

Mone Nielsen
CHAMPION ***

av Mone Nielsen

Mener dere at vi som fikk installert v16.10.1 ganske nylig,  må ha en ny oppgradering? 

arne fure
PARTNER

av arne fure

Hei.

Det må dere vurdere selv, men jeg vil anbefale det og våre konsulenter er i full gang med akkurat det.  Det er naturligvis en situasjon som vi ikke ønsker, hverken for kunder, oss forhandlere eller Visma, men slik er det.  jeg har kopiert inn hovedendringene fra 16.10.1 slik at dere ser hva som er endret.  Vi har f.eks. også erfart at enkelte kunder har fått vesentlig bedre ytelse/hastighet med 16.10.2, kontra 16.10.1, uten at jeg kan gi noen mer utfyllende forklaring på det.

 

I versjon 16.10.2 er det nyheter og forbedringer i Visma Business Regnskapsbyrå og Visma Document Center.

For utfyllende informasjon om nyheter og forbedringer,les: Nyheter og forbedringer (Release notes) for hvert produkt som inngår i Visma Business Byrå produktlinje.

Visma Business:

- Norsk mva.rapportering 2022

- Rapporteringsperiode var feil i utgående mva.melding for alt annet enn to-månedlig rapportering

- Desimaler i norsk mva.rapportering blir nå fjernet og erstattet med .00 for å oppfylle valideringskravene i Altinn.

- Ved sending av B2C-faktura hadde metadata feil innhold, noe som førte til at enkelte forsendelsesveier ble oversett - spesielt AutoInvoice-operatørkoden B2CNO_AGIRO_VIEW

- Visma Business Services startet ikke på korrekt måte når BIG var aktiveret, noe som fikk Visma Business til å oppføre seg som om Visma User Directory ikke var aktivert

- Ikke-numeriske tegn i feltet Org.nr i tabellen Bedriftsopplysninger ga problemer for MDM-integrasjonen slik at status ikke ble oppdatert i Visma Business

- MVA grunnlagskonto for kontantrabatt med avgiftskode

Visma Dokumentsenter:

- Forbedring for identifisering av fakturalinjer i XML faktura

- Ny versjon av PDF viser

- Utskrift av PDF dokument fra dokumentviser på Citrix eller TS klient

- Dokumentlink ble ikke overført til Visma Business ved automatisk overføring og manglet da for visning av faktura i Autopay

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"