Mine områder
Hjelp
ewgaute
CONTRIBUTOR **

Integrasjon via VBS

av ewgaute (Oppdatert ‎08-09-2020 10:57 av ewgaute )

Hei,

 

Jeg undersøker på vegne av en nettbutikk-kunde muligheten for å lage en integrasjon mellom VISMA Business (via VBS) og nettbutikk i WooCommerce. Integrasjonen vil ha behov for følgende flyter: 

 

  • Kunder fra VB til WOO
  • Produkter og produktdata fra VB til WOO
  • Lager fra VB til WOO
  • Priser og rabattmatrise / kundepriser fra VB til WOO

Basert på sertifisering og det jeg finner i API-dokumentasjonen bør all overnevnte informasjon være mulig å hente fra via VBS API ved å benytte "requests" og "projections".

 

  • Ordre fra WOO til VB
  • Endring av orderstatus + sporingsnummer fra VB til WOO

Disse to bør også være mulig å løse ved å bruke VBS API til å skape ordre, og videre WOO API for å endre ordrestatus i WOO (basert på ønsket handling i VB). 

 

Oppsummert virker det meste greit, men jeg er litt usikker når det kommer til "rabattmatrise / kundepriser": 

 

Kan noen bekrefte at det er mulig å "spørre" API på kundepriser for en spesifikk kunde (kundenummer) eller en spesifikk kundegruppe (kundegruppe nr / ID) og få returnert alle relevante priser for den gitte kunde / kundegruppe? 

 

Har noen eksempel på hvordan dette kan gjøres? 

 

PS! Jeg er ikke interessert i tips om eksisterende integrasjoner som kan kjøpes, men ønsker å finne ut av hva som kreves for å lage en egen integrasjon. 

 

Takk for hjelpen! 

 

 

14 SVAR 14
Frode_Antun
PARTNER

av Frode_Antun

Vi har fått spørsmål fra en kunde om integrasjon mellom WooCommerce og Visma Business. Dersom du har laget en slik integrasjon kan vi ha en kunde som er interessert. 

 

frode.antun@amesto.no

ewgaute
CONTRIBUTOR **

av ewgaute

Hei Frode,

 

Takk for forespørsel!

Vi er dessverre ikke klare til å tilby integrasjonen til kunder enda da den fortsatt er under utvikling.

 

Ha en riktig god helg.

Frode_Antun
PARTNER

av Frode_Antun

Har du noen tidshorisont? Når regner du med å ha den klar?

av Per Øyvind Trydal

Hei, 

 

Du kan spørre om priser ved å opprette temporær ordre i Visma Business med aktuelt produkt og kundenr. 

 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
ewgaute
CONTRIBUTOR **

av ewgaute

Hei og takk for svar,

 

Det vil fungere. Men da vil jeg ikke kunne presentere kunden for "hans priser" før varer er valgt.

Jeg vil gjerne at kunde skal se sine priser da dette erfaringsmessig er en kjøpsutløsende faktor. 

 

Tips til dette?

av Nils Jakob Heyerdahl

Jeg har løst det med en UDF på SQL-serveren som returnerer kundespesifikk pris og bruker den i API-et. 

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Per Øyvind har rätt i att då får man rätt pris. Man skapar en temp-offert på alla produkter som kunden har och sedan "publicerar" man det som ett prisavtal. Det blir korrekta priser som är i VB men det kan ta tid och bli komplext om man har många kunder med prisavtal och många produkter i VB.

 

Men beroende på hur kundavtal (specialpris) är upplagda i Pris och rabattmatrisen så kan man hantera detta på olika sätt.

Så frågan är inte så enkel.

Men nästan alla partner har egen "front-api" som man använder till denna typ av integrationer. Kolla med din partner vad de har och diskutera era specifika behov av prislistor. 


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
ewgaute
CONTRIBUTOR **

av ewgaute (Oppdatert ‎10-09-2020 10:31 av ewgaute )

Takk!

 

Jeg sjekker opp dette også.

 

Det er altså ikke noen "kjent" spørring / request hvor jeg kan dytte inn kundenummer og få priser tilbake? 

Slik at vi for eksempel ved pålogging kunne lastet inn kundes priser på alle produkter i nettbutikk? Eventuelt ved innlastning av produktkategori eller lignende? 

av Per Øyvind Trydal

Hei

 

Det er den requesten du må lage 🙂 (eller kjøpe) og som kan brukes fra nettbutikken.

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
ewgaute
CONTRIBUTOR **

av ewgaute

Så da er det i alle fall mulig å lage innenfor mulighetene jeg har i VBS? 

Det var i såfall del 1 av spørsmålet mitt besvart - så må jeg jobbe videre med å finne ut eksakt hvordan. 

 

Takk igjen @Per Øyvind Trydal 

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Det finns ca 8000st kombinationer på hur ett pris kan sättas i Pris och rabattmatrisen. Det är det som gör den så bra. Och enda sättet att verifiera att man får korrekt pris utifrån det är att göra som Per Øyvind nämnde.

Men oftast kanske man använder R8 (eller någon annan Rx) som en "prisavtals-lista". Sen i Pris och rabattmatrisen så lägger man en rad per artikel med en kolumn som är R8 sen pris/rabatt.

Då får du:

Artikelnr:Avtal:Pris:Rabatt

 

Sen kör du i integrationen ut en lista på detta. Dvs grupperar per avtal. 

 

Men det bygger på att du har exakt samma hantering av pris på alla kunder. Annars kommer det vara diff i Visma. Alternativt att du integrerar orderraderna in i Visma så sätter du priset från webben och inte glömmer på produkter att "pris ska inte uppdateras". Så kan det bli rätt.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
ewgaute
CONTRIBUTOR **

av ewgaute

Men det bygger på att du har exakt samma hantering av pris på alla kunder > Rabattmatrisen i kundecasen jeg undersøker nå er dessverre ikke så "enkel". Det er X antall kundegrupper som har rabatt (i %), samt mulighet for å sette kundepris (som kan variere ned på kundenivå). 

Mikael Björk
PARTNER

av Mikael Björk

Precis, så då är det en fråga via temporär offert som får ske. Kolla också hur de kan ta emot prislistorna i Woocommerce. Oftast måste alla artiklarna vara med i prislistan så en kund med t.ex 2 kundunika priser kan inte enbart ha en prislista med 2 rader utan det måste vara med alla produkter.


_______________
Mikael Björk
VD / CEO
Traventus AB



Customer Success Partner of the Year
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"