Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Oppdatere faste kundeopplysninger på evighetsordre

av Anonymous

Hvordan kan man enkelt og greit oppdatere endrede faste kundeopplysninger i ordrebildet?

Eksempel: Hver måned faktureres mange kunder for samme beløp. Faktureringen er lagt opp som evighetsordre. Bedriften endrer sine betalingsvilkår slik at ny forfallsdato for samtlige kunder er 01. i hver måned i steden for 15.

Jeg endrer betalingsbetingelsen for alle kundene i kunderegisteret.
MEN: Denne endringen blir ikke automatisk effektuert blant ordrene. I ordrebildet må jeg derfor skrive inn kundenummeret på nytt for at ordren skal tre i kraft med de nye kundeopplysningene. Dette er arbeidskrevende og fort å gjøre en feil.

Dette gjelder ikke bare forfallsdatoer, men antar det gjelder de fleste faste kundeopplysningene. Har Visma Business en funksjon som kan løse denne utfordringen?

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Eget formular for ordre/faktura. (Blankett var dårlig begrep)

Inne på formularene angis det makroer for hvilke tabeller og felter man henter og som skal presenteres på f.eks. fakturaformular.

Selve evigehetsordren vil ikke bli oppdatert med kundeinformasjon i ordretabellen, men faktureres kunde som er relatert til aktørtabellen er alltid oppdatert. Dere kan også hente felter fra aktørregisteret og presentere i skjermbildene om det er ønskelig å se for brukeren.

Trenger dere mer bistand til bruk av ordreskjermen eller til å endre formularer, eller tilrettelegging av nye, bør dere ta kontakt med deres forhandler av Visma Business for bistand.

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hva menes med "egen blankett" og hvordan lar man evighetsordre hente informasjon fra aktør-registeret?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dersom dere har registrert en gitt betalingsbetingelse knyttet til evighetsordre, så kan denne benyttes og vedlikeholdes separat. Det er da ikke nødvendig å endre betalingsbetingelse for ordren, kun innhold i aktuell betalingsbetingelse.

Da er det også mulig å benytte andre betalingsbetingelser på kunder, slik at andre type ordrer som registreres fortløpende benytter kundespesifikk betalingsbetingelse.

Dette gir større fleksibilitet, enn å angi ny betalingsbetingelse slik du beskriver over.

 

Når det gjelder andre faste opplysninger fra kunde, så er dette korrekt problematikk. Og for vanlig ordreregistrering så trer dette i kraft ved nye registreringer.

Løsning vedr. dette kan være å ha en egen blankett ved evighetsordre som henter kundeinformasjon fra aktør-registeret istede for fra ordre.

 

Lykke til.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"