Mine områder
Hjelp
Irina Sævik
CONTRIBUTOR ***

Returordre

av Irina Sævik

Hei.

Hvordan behandler man returordre i Visma Business?

mvh Irina

7 SVAR 7

av Per Øyvind Trydal

Hva mener du med returordre.

Er det retur til leverandør, retur fra kunde, retur ifm utleie/utlån...?

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Irina Sævik
CONTRIBUTOR ***

av Irina Sævik

Hei.

Jeg tenker på retur på lager fra kunde. Det vil si at vi tar imot varene tilbake fra kunde av ulike grunn.

 

Finnes det en måte i VB for å handtere det?

 

mvh Irina

av Per Øyvind Trydal

Det man må gjøre er å lage en ordre med negativt fortegn foran antall. Det finnes flere måter å lage en slik ordre på:

  1. Manuelt
  2. Bruke beh.meny valget "Generer kopi av ordre" og kryss av for "Snu fortegn"
  3. Bruk av feltene Fakt.ref.behandling, Kreditnota og Fakturareferanse i ordrehodet.

Om varene skal tilbake på lager så bør man også sjekke at ordrelinjene ikke blir unntatt lager på kreditordren

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Irina Sævik
CONTRIBUTOR ***

av Irina Sævik

Hei.

Tusen takk for rask svar.

Hva med å bruke en innkjøpsordre, trans.type 6 ?

Dvs. at vi "kjøper" varene tilbake fra kunden?

Spørsmålet er om vi kan bruke kundenummer eller om vi må opprette en "leverandør" ?

Kan vi koble kundenummer til en innkjøpsordre?

av Per Øyvind Trydal

Hvorfor vil dere opprette en innkjøpsordre ? Man kan utbetale til kunder også om det er grunnen. Dersom kreditnota skal matches mot faktura så er det beste å opprette en kreditordre. 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Irina Sævik
CONTRIBUTOR ***

av Irina Sævik

Vi tenker kun på varene som skal tilbake på lager, dvs. at dette kan skje etter at kreditnota ble sent ut.

Vi er mange ansatte og vil finne en måte der man skal ikke endre behandlingsmåte på ordrelinjene osv.

Har du eventuelt en bedre beskrivelse for fremgangsmåten?

 

Takk!

Godkjent løsning
Per Øyvind Trydal
PARTNER

av Per Øyvind Trydal

I feltet Fakt.ref.behandling så kan dere velge om varene skal unntas lager eller ikke ifm krediteringer.

Dersom dere likevel ønsker å opprette en kreditnota unntatt lager så ville jeg vel heller opprettet en Korreksjonsordre (transtype = 4 ordretype=1) for å få varene inn igjen på lager. Da kan man legge inn kundenr som en info, men det har ingen betydning for den videre behandlingen.

 

 

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"