Mine områder
Hjelp
Åse-Britt Sem1
CONTRIBUTOR *

Sperre kunder/leverandører

av Åse-Britt Sem1

Er det mulig å sperre kunder/leverandører sånn at det ikke kan føres transaksjoner på de aktuelle kontoer? De kan ikke slettes fordi det eksisterer transaksjoner fra før, men de skal ikke brukes lengere.

3 SVAR 3

av Per Øyvind Trydal

Årsak er at hovedbokskonto og lev.nr ligger innenfor samme nr serie. Når du har lagt inn konto 1576 så har Visma lagt inn kontotype 2 (=lev) eller 3 (=hovedbok)

Debet/kreditt kontotype finnes kun under bilagsreg for å angi kontotypen. Du finner ikke kontotype direkte i hovedbokstranser, men kan hente frem feltet fra underliggende tabell Oppdaterte bilag.

Istedet for å sperre lev.nr med nr 1576 så kan du bytte lev.nr til ett nr som ligger innenfor lev.nr serien

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei !

Jeg har på en eller annen merkelig måte klarte å opprette konto 1576 som leverandørkonto.

Konto 1576 er hovedbokkonto som har med mellomværende å gjøre.  Når jeg registrerer noe på 1576 går den til hovedbokskonto en gang og andre ganger går den til leverandør. Måtte korrigere mange poster.

Jeg skulle se etter noen poster som jeg tror havnet feil og derfor gikk jeg på hovedbokstranser. Der ville jeg legge inn "kredit kontotype " og debet kontotype for å se hvilken poster som havnet fei. Når jeg går  på "hent fram" ser jeg ikke noe som heter debet eller kredit kontotype.

Hvordan finner jeg fram til debet og kredit kontotype?

Hvordan sperrer jeg en leverandør som ikke har leverandør nr men nr. 1576?

Vennlig hilsen

Teresa Karlsen 

av Per Øyvind Trydal

Det forutsetter at dere har aktivert Kredittkontroll (under Bedr.opplysninger) og de kan sperres ved å kredittsperre dem.

Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og "Godta som løsning" hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"