Mine områder
Hjelp
Anders Kringsjaa
CONTRIBUTOR ***

Spesifikasjoner for Visma business server

av Anders Kringsjaa

Har googlet en del nå, men finner ikke hvilke spesifikasjoner en server for visma business bør ha.
Fint om noen kan gi meg noe krav på dette da vi nå bruker alt for mye tid og penger på support hos de vi leier server av og vi får ikke admintilgang til plassen vi leier.

5 SVAR 5
thaichau
PARTNER

av thaichau

Visma Business kan du kjøre på en Windows 10 pc hvis du vil. Men kravet fra Visma er at OS og SQL versjon skal være 2016 eller nyere på versjon 18.x. Resten må du regne ut selv mtp. antall brukere som skal koble til visma og bruker ressursene. 

Anders Kringsjaa
CONTRIBUTOR ***

av Anders Kringsjaa

Har det lenge vært en mulighet å kjøre VB på win 10?
Kan jeg da gjøre som vi gjorde med mamut, at en win10 maskin kjører som VB-server?

Hva er minimum spesifikasjoner pcen må ha? Hvordan regner jeg ut resten?

thaichau
PARTNER

av thaichau

Jeg vil ikke anbefale å kjøre visma business på en win10 pc da Microsoft har egne lisens regler for "antall brukere" tilgang.

Windows 10 er mer ment for klient pc. Du har ikke nevnt hvor mange brukere du har og hva målet ditt er. Hvis du ikke har noe egen utviklet løsning i VB, hvorfor ikke tenke BNXT som er skyversjon. Du slipper all bryet om oppgradering og HW problem. 

Anders Kringsjaa
CONTRIBUTOR ***

av Anders Kringsjaa


Jeg lurer på hvilke hardwarespesifikasjoner (minimum og hva som anbefales) på serveren som skal kjøre sql for vb.
BNXT har vi ikke rukket å se så mye på ennå og jeg har ikke funnet noen skjermbilder fra BNXT eller noen priser på det noe sted heller.
Vi er fire / fem brukere og VB er koblet til zpider webshop.
Vi får i dag ikke noen tilgang til å gjøre endringer på appserveren vi leier av fagdata og vi må først bruke tid og penger for å få support til å registrere henvendelse, få tak i en tekniker, vente til dagen etter og så mer frem og tilbake med support bare for at de skal få tid til å gjøre noe jeg heller kunne ha fiksa umiddelbart om vi hade hatt serveren lokalt her eller om vi hadde tilgang.
Det + prisen for leie av appserver, filserver, webserver blir en del.

AndersKringsjaa_0-1705046087594.png

 

Godkjent løsning
thaichau
PARTNER

av thaichau

Er det bare deg som bruker visma kan du bare installere det på din win10 pc og bruke. Er det flere som skal bruke visma og aksessere visma samtidig bør du har bedre disker og cpu og ikke minst masse minne. 

 

En enkel server med 8 kjerner Xeon 2,6 32 eller 64 minne 250G diks, windows server 2022 og SQL 2022 er da greit til 4-5 brukere i antall år til. Jeg har ikke tatt hensyn til driftsmiljø du har i dag. 

Høres ut som det er begrenset med tilgang til server hos din partner. Det finnes mange partner der ute som tilbyr å levere ferdig oppsatt server og drifter dem. Og JA du får full tilgang til serveren til å installere selv. Du slipper å vedlikeholde mtp oppdatering eller "kamp mot ukjente gjester" 

 

Jeg anbefaler du snakker med din partner slik de kan hjelpe deg å beregne dette.
 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"