Mine områder
Hjelp
Kaj Arne Sortebech1
CHAMPION *

Visma Nxt og data tilgjengelig i PowerPivot - hvordan og pris?

av Kaj Arne Sortebech1

Har i dag Visma Business og laget en mengde rapporter i PowerPivot. Må hvert enkelt firma som bruker Visma Nxt få programmert opp koblinger til databasen via API? Og er det noen som har regnet på hva det vil koste for f.eks å kunne ha tilgang til hovedbok med tilhørende tabeller?

4 SVAR 4
omelhus
PARTNER

av omelhus

Hei,

 

Det er en god stund siden dette spørsmålet ble stilt, men nå er det kommet en ny mulighet for rapportering i Business NXT.

 

Med NXT Report kan du lage GraphQL-spørringer mot APIet og kjøre den samme spørringen mot flere selskap. Det er på tilgangsnøkkelen du styrer hvilket selskap du ønsker at data skal hentes fra.

 

Om du ikke er helt stø på GraphQL-spørringer kan du få hjelp av en AI-assistent, som genererer spørringer basert på dine ønsker. Du kan også få konsulent-hjelp til å skrive spørringene, om det er ønskelig.

 

Dette blir da en levende kobling mot Business NXT, og ikke en synkronisering til en ekstern database. Se demonstrasjon i video under.

 

 

Kontakt meg på ole@on-it.no eller +4747464945 ved spørsmål, eller bare test ut løsningen på https://nxt.report 🙂

Kaj Arne Sortebech1
CHAMPION *

av Kaj Arne Sortebech1

Hvis man skulle hente inn f.eks 1 mill bilagstransaksjoner for å få det inn i PowerPivot. Vil det være mulig ytelsesmessig? Og må man hente det inn i regneark? Eller rett inn i PowerPivot?

omelhus
PARTNER

av omelhus

1 mill transaksjoner er fryktelig mye, så det vil nok ta litt tid. I en av spørringene som kjører i dag ser jeg at vi henter 28k transaksjoner på ca. 35 sekunder. Med litt serviett-matematikk vil 1 mill transaksjoner da ta over 20 minutter, så det er ikke sikkert det passer. Men det avhenger mye av dataene som skal hentes og om det må joines mot andre tabeller. Joins koster gjerne en del i tid.

 

Spørringen jeg refererer til deles opp med en pagesize på 1500, som så transformeres og strømmes ned til Power Query. 1500 var der vi fant sweet-spoten for hastighet i den casen. Vi kan teoretisk hente 5000 records av gangen, litt avhengig av tabellen, så det kan arte seg annerledes i din use-case.

 

Om PowerPivot har mulighet til å lese csv eller json-data direkte fra et API så trenger du ikke gå via Excel. Du kan få ut en URL som returnerer dataene i rapporten direkte.

 

Det aller beste er å få apiet til å gruppere og summer dataene man ønsker å presentere, slik at hovedtyngden av jobben kan gjøres før vi får data i retur. NXT Report kan ta parametere til spørringene, slik at man f.eks. kan styre spørringene på dato.

arne fure
PARTNER

av arne fure

Hei Kaj Arne.

Jeg sender deg informasjon fra vår BI avdeling mht. oppkobling til Business NXT.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"