Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

A-mld og type arbeidsforhold - lønnsmottaker med få timer pr år

av Anonymous

Vi har en lønnsmottaker som ikke jobber fast hos oss, men kun jobber noen timer pr. år (ved ønske og behov). Vedkommende står med status "pensjoner, andre typer ytelser uten ansettelsesforh" i dag, og jeg får derfor opp en feilmld når jeg forsøker å legge inn timer på han. Denne status på arbeidsforhold får jeg heller ikke endret (den er "grå"). Hvordan går jeg fram for å få han aktiv, og hvilken type arbeidsforhold bør vi bruke på han?

9 SVAR 9
John Trygg
VISMA

av John Trygg

Skal ikke være noen grunn for at de skal oppføre seg forskjellig. Tror du bør ta kontakt med support så de kan se på saken sammen med deg.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Har 2 pensjonister som er registrert "Sluttet".

De har jobbet litt nå og skal ha lønn.

På den ene har jeg registrert arbeidsforhold nr. 2, men på den andre får jeg ikke gjort dette

enda begge har like registreringer.

Håper på raskt svar.

Godkjent løsning
John Trygg
VISMA

av John Trygg

Hei!

I Visma Contracting Lønn har vi ikke arbeidsforhold "2- Frilanser, honorarer". Vi har dette arbeidsforholdet som første tekstvalg uten nummer foran. Så lurer på om du benytter et annet lønnssystem.

Ellers vil jeg si at valget ditt er høres riktig ut. En statist som kun jobber noen timer skal ikke ha et ordinært arbeidsforhold.

 

Vanessa Keller
CONTRIBUTOR ***

av Vanessa Keller

Hei,

bare en liten mellomspørsmål til svaret fra John Trygg: personer som jobber bare enkelte oppdrag for en arbeidsgiver og er ansatt bare i noen dager før oppdraget er ferdig (statister i en film), de skal rapporteres inn med arbeidsforholdstype "2- Frilansere, honorar"?

Takk for hjelpen!

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei Tonje!

Jeg ringte deg vedr. denne saken.  Når man har valgt arbeidsforhold "pansjoner, andre typer ytelser uten ansettettelsesforhold" som kun er for pensjonister står det ingen startdato og sluttdato som er riktig.  Det skal stort sett aldri opprettes et nytt arbeidsforhold på disse...

Men, nå har det i første året med A-melding vært litt forvirring rundt hva slags arbeidsforhold som skal benyttes og noen må da lage et nytt på enkelte lønnstakere.  Jeg måtte hjelpe og endre statusen på arbeidsforholdet til "Rapportert avsluttet på A-Melding", da får vi opprettet et nytt og riktig arbeidsforhold type "Frilanser...".  Denne endringen kan kun gjøres av oss.

Utviklingsavdelingen skal endre programmene så det skal bli mulig å opprette nye arbeisforhold på denne typen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei John. Tusen takk for svar.

 

Jeg får ikke avsluttet arbeidsforholdet på vedkommende. Når jeg setter sluttdato under arbeidsforhold vil det ikke lagres. Jeg får da heller ikke opprettet et nytt arbeidsforhold på vedkommende.

 

Har du en forklaring på hvordan jeg skal gå fram for å få rettet opp i dette og få lagt han inn med riktige opplysninger? (Han hadde ingen timer i fjor. Kan det være derfor han har blitt registrert med "pensjoner..." tro?)

Godkjent løsning
John Trygg
VISMA

av John Trygg

Hei!

Arbeidsforholdet "Pensjoner, ..." skal ikke benyttes. Du skal avhengig av din arbeidsavtale med personen bruke "ordinært.. eller "Frilanser..."

Et ordinært arbeidsforld benyttes når skal ha samme typer rettigheter/krav ved sykedom etc. Som det står i informasjonen fra Altinn "Så lenge sesongarbeideren står med et arbeidsforhold i Aa-registeret, har du ansvar og plikter etter blant annet arbeidsmiljøloven, som arbeidsgiveransvar, sykefraværsoppfølging mm." 

Har du en perosn som jobber over lengre tid har du et ordinært arbeidsforhold, med det er da viktig for dere å avlutte dette og opprette et nytt arbeidsforhold når personen kommer tilbake.

Personen du refererer til foreslår jeg at du opperetter med arbeidsfrohold "Frilanser, ...". Det kan være åpent til neste gang personen jobber noen timer hos dere.

Du må nå avlutte eksisterende arbeidsforhold og lage et nytt.

Litt usikker på om Sandra benytter Visma Contracting Lønn, vi har ihvertfall ikke den ordlyden hun referer til i vårt system.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Sandra. Takk for svar. Han står faktisk med arbeidsforhold "pensjoner, andre typer ytelser uten ansettelsesforhold" i dag, og denne statusen får jeg ikke endret. Må jeg slette denne og legge han inn på nytt, tro?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Tonje

Hvilken type ansettelsesforhold har du på den ansatte?

Vi har også flere slike personer, men de er ikke fast ansatt, så vi bruker derfor ansettelsesfohold 3- Ekstra/ engasjementer.

Se om det kan ha noe med utfordinrgen din å gjøre.

 

Lykke til!

 

Mvh Sandra

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"