Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Kilometergodtgjørelse

av Anonymous

Hei,

Ser at VISMA har endret satsen for kilometergodtgjørelse til 3,80.

Statens satser er jo fremdeles 4,10 etter det jeg har forstått?

Vi har i arbeidsavtale med de ansatte at de skal få km.godtgjørelse etter statens satser.

Hvordan bør vi legge dette opp i lønnssystemet?

Det blir jo da en skattepliktig del og en skattefri del på kilometergodtgjørelsen?

Takknemlig for gode råd:-)

12 SVAR 12
Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Kilometergodtgjørelse: Inntektskombinasjon - 7100

Kilometergodtgjørelse pliktig: Inntektskombinasjon - 4500

Passasjertillegg og Materialtillegg: Inntektskombinasjon - 7300 (Ingen beregning av AGA og grunnlag for skattetrekk på denne).

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Jeg skal ikke bekrefte hvorvodt det er korrekt eller ikke, men jeg bruker inntektskombinasjon

7100 Lønn- kilometergodtgjørelse bil - utgiftsgodtgjørelse på KM-godtgjørelsen som ikke er pliktig (3,50 fra 2017)

og

7300 Lønn- kilometergodtgjørelse passasjertillegg- utgiftsgodtgjørelse på både passasjer- og materialtillegg. 

Nå er det sjelden vi bruker siste, men det som slår meg i det  jeg skrive dette er at jeg vet ikke om det skal beregnes AGA og er grunnlag for skattetrekk på passasjer- og materialtillegget. Inntektskombinasjon  er satt opp uten aga og grunnlag trekk. 

Noen som vet om det danner grunnlag for aga og trekk?

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hva er da riktig inntekskombinasjon for hhv km godtgørelse (3,50), km pliktig (0,60), materielltillegg og passasjertillegg

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Det er helt riktig Lina, lønns- og trekkarter gikk ut når lønns- og trekkoppgavene ble erstattet med A-meldingen i 2015.

Feltet ligger kun igjen for eventuelle oppslag for de som ønsker det. Nå er det som du sier inntektskombinasjoner som benyttes.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Martina: når du skrive kode, mener du da koden i feltet for henvisning til LT-oppgave?

I så fall så brukes ikke denne, de kodene er erstattet med inntektskombinasjon. Så du trenger ikke forandre hvis det står noe de, det sendes ikke inn. 

Hilde Leren
CONTRIBUTOR *

av Hilde Leren

Lina: Ja, det er riktig. Men jeg kan ikke endre kode fra 711 til kode 153 

Vet du hvordan jeg kan endre den? 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Martina:  Hvis du ser på vedlegget som Anne har lagt ut så ser det riktig ut der. 

Hilde Leren
CONTRIBUTOR *

av Hilde Leren

Hei 🙂

Kan dere legge ut kilometergodtgjørelse for 2017 ?

3,50 er skattefri og 0,60  er skattepliktig. Hvordan kan jeg endre Kode? Det står 711 trekkfri bilgodtgjørelse. Men riktig er jo trekkpliktig.

Kan noen hjelpe meg?

Martina 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Anne: den beskrivelsen burde ligge under Brukertips - lønn 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tusen takk begge to:-)

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!  

Supert at du svarer Kathrine:) 

Vedlegget ditt mangler så legger det ved her.

kathrine reime
CONTRIBUTOR *

av kathrine reime

Jeg fikk denne "oppskriften" da jeg kontaktet support for hjelp ang. det samme her for litt siden... se vedlegg!

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"