Mine områder
Hjelp
Dagrun Silseth
CONTRIBUTOR **

sommerarbeider

av Dagrun Silseth

Hei!

Vi ahr en som av og til jobber hos oss på sommeren. Han er student. Sist han var hos oss var i 2009. Prøvede å legge han inn på nytt, men da får jeg beskjed om at personnummer finnes fra før. 

Hvordan legger jeg inn opplysninger på han?

Er det bare å velge "vanlig" på utbetaling og så legge inn ny stillingsdato? Ansatt dato og sluttdato lar seg ikke endre...

Takknemlig for svar

(han skal bare jobbe noen uker i to omganger)

 

mvh

Dagrun

11 SVAR 11

av Anne Haagensen

Hei!

Fint du gir beskjed om at det ordnet seg, ha en fin dag:)

Dagrun Silseth
CONTRIBUTOR **

av Dagrun Silseth

Jeg tror jeg fikk det til. Jeg måtte bare klikke meg gjennom skjemaet tror jeg.

Dagrun Silseth
CONTRIBUTOR **

av Dagrun Silseth

Hei.

Jeg skal legge inn en arbeidstaker for 3 dje gang. Han skal bare jobbe hos oss i 4 uker i sommer. Jeg merket ansatt som "vanlig" og prøvde å opprette nytt arbeidsforhold ved å taste "3" og Standard. Videre valgte jeg "pensjoner, andre typer ytelser u ansettelsesforhold"

Får ikke lagret disse dataene. Noe er tydeligvis feil. Noen tips her??

 

Dagrun

Dagrun Silseth
CONTRIBUTOR **

av Dagrun Silseth

Tusen takk for hjelpen:-)

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Nei, du må ikke kjøre lønn to ganger.

- Beregn lønn med den skattetypen det er mest av først (Halv skatt her) på Alle lønnstakere.

- Beregn så lønnen på nytt ved først å endre skattetype, sett grønne haker på selekterte lønnstakere kun på de som skal ha full skatt.

Dagrun Silseth
CONTRIBUTOR **

av Dagrun Silseth

Hei!

Vi kjører halv skatt nå på novemberlønna. Det er en del som ikke ønsker halv skatt. Kan jeg huke ut disse eller må jeg kjøre lønn to ganger?

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Skriv "Standard"

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei.

 

Skal navnet til arbeidstakeren stå etter 2-tallet i nytt arbeidsforhold eller standard som det står i ditt eksemplar?

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Da har du satt status "Sluttet" på utbetaling på lønnstakeren.  Du må du sette "Vanlig" på Lønn-Vedlikehold-Lønnstaker-Tillegg på Utbetaling. På hovedopplysningene skal det ikke stå sluttdato (Den ligger på første arbeidsforhold).  Nå kan du opprette et nytt arbeidsforhold som beskrevet over 🙂

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Anne.

 

Når jeg prøver på det du sier her får jeg ikke opprette nytt får jeg melding: Lønnsforhold sluttet, får ikke opprette nytt arbeidsforhold.

 

Hva gjør jeg da.

 

Mvh  Elin

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Du skal aldri opprette en lønnstaker på nytt, men opprette et nytt "Arbeidsforhold" under A-melding på vedlikehold lønnstaker på den som ligger der.  Har du avsluttet et arbeidsforhold og det står "Rapportert avsluttet på A-melding" oppretter du Arbeidsforhold nr. 2.

Er det en person som ikke er fast ansatt bruker du Type arbeidsforhold: Pensjoner, andre typer ytelser u/ansettelsesforhold. Du kan la han stå "åpen" mellom periodene, da blir han rapportert inn med 0,- lønn på evntuelle perioder han ikke har jobbet. 

Stå i eksisterende arbeidsforhold (F.eks. nr. 1) Trykk F2 og skriv neste nummer og fyll ut arbeidsforholdet. Se eksempel på vedlegg.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"