Mine områder
Hjelp
Anna7
CONTRIBUTOR *

Documentsenter tolkning utenlandske leverandører

av Anna7

Ved lesing og tolking av faktura fra leverandører, finner ikke dokumentsenteret utenlandske leverandører. 

Er det "Bedriftsnummer" fra OCR-ordlisten som bestemmer hvilken leverandør som skal brukes? Og matches denne opp mot leverandørens "Org.nr " i Visma Global? 

2 SVAR 2

av Svein Holanger

Hei

Å finne riktig leverandør innebærer to prosesser.

  1. Tolke verdier fra fakturaen. Ved elektronisk faktura vil den alltid finne organisasjonsnummer og bankkontonummer. Ved OCR-tolk av PDF-fakturaer, så er den avhengig av å ha riktig nøkkelord for å finne verdiene. Disse nøkkelordene vil være på det språket man har valgt for OCR-tolken (nederst til høyre i programmet). Hvis man får en utenlands faktura, men har norsk tolkning, så vil den ikke finne riktige verdier. I Document Center kan du velge norsk, dansk, svensk, finsk og engelsk tolke-språk. For andre språk anbefaler vi scanningsløsningen til AutoInvoice.
  2. Del to er å finne riktig leverandør i ditt ERP-system. Her vil den bruke verdien fra del 1. Hvis de mangler, vil den ikke finne en leverandør. Først sjekker den om den finner en leverandør med samme orgnummer og bankkontonummer, hvis den ikke finner det, ser den kun på orgnummer. Hvis den i prosessen finner flere treff, må man manuelt velge leverandør inne i tolkningsvinduet.
Christine S
CONTRIBUTOR ***

av Christine S

Jeg hopper inn i denne tråden. Jeg har samme problem, jeg har valgt engelsk, men det skjer likevel ingenting. Hvis jeg klikker "Opprett leverandør" - er det bare i dokumentsenter? Jeg ønsker jo ikke at den skal opprettes i Visma Business liksom. Håper på raskt svar.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"