Mine områder
Hjelp
Bente Fjeldstad
CONTRIBUTOR *

Fakturaer sendt som e-post

av Bente Fjeldstad

Hei

Vi sender ut endel fakturaer via e-post, og ønsker å følge opp disse.

Jeg ser i oversikten E-post ordrearkiv at ikke alle som skal være sendt ligger der, heller ingen feilmelding, er det andre steder jeg kan sjekke?

på forhånd takk for svar.

Bente 

 

4 SVAR 4
arne fure
PARTNER

av arne fure

Hei. 

Se om du finner noe av nytte her, ellers er nok din forhandler mer enn villig til å hjelpe: https://community.visma.com/t5/Brukertips-i-Visma-Global/Integrasjon-mellom-Visma-Global-og-Autoinvo...

 

av Geir Rune Teigen

Hei

Du har sikkert allerede tatt en diskusjon om hvorfor dere ikke benytter EHF/Autoinvoice til å sende alle fakturaer (også e-post), så den delen hopper jeg over og antar at du har gode grunner til å velge "eldre" løsning 🙂

Du er sikkert allerede kjent med at det kun er fakturaer generert via satsvise rutiner som legger seg i E-post ordrearkiv. Det skal altså litt lite til før den listen er ufullstendig. Hvis du f.eks. har en feil e-postadresse eller en utskriftsprofil med feil referanse til mappe for pdf, så kan hele rutinen stoppe og du må selv finne ut hva som ble sendt og hva som ikke ble.
Til slutt må du kanskje kjøre en satsvis rutine->reprint faktura og sende dem fra lokal e-postklient.
Hvis du i tillegg har satt dette til å gå som en tidsstyrt satsvis rutine kan du ende opp med at alt i fakturagrunnlag er prosessert og at du ikke har fått beskjed om at noe gikk galt.

Litt mer direkte svar: du må sjekke alle medarbeideres sendte elementer (hvis noe er sendt med lokal e-postklient), Aktiv EDI-sentral (hvis det er sendt som EHF e.l.) og kanskje serverlogg fra tidspunkt du finner hull i Epost ordrearkiv, for å sjekke om noe stoppet.

Håper du finner ut av det 🙂

Bente Fjeldstad
CONTRIBUTOR *

av Bente Fjeldstad

Hei og takk for svar.

 Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke har visst at måten vi har løst fakturautsendingen på er "gammeldags" og at vi kan sende alle fakturaer (også de som går som e-post) via autoinvoice. Ser at det ligger en bruksanvisning på oppsettet her på siden, men lurer litt på hva som må stå i feltet for utskriftsprofil i grunndata kunderelatert. Pr i dag er kundene registrert med utskriftsprofil faktura@, Visma autoinvoice eller standard. 

På forhånd tusen takk for svar.

Bente 

av Geir Rune Teigen

Hei. 
Jeg er enig med Arne Fure; den linken han viser til inneholder informasjon om hva som kan stå i utskriftsprofilen. 


Vurder gjerne om dere kan sende alle utgående fakturaer til AutoInvoice. Da får du bl.a. fordelen at du kan følge dem opp via Foresprøsel -> AutoInvoice, og se hvordan de ble sendt til mottaker (e-Faktura, e-post eller papir).

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"