Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Kjøp og salg i utlandet

av Anonymous

Jeg er litt usikker på hvor jeg skal legge dette, men lurer på om det er noen som har erfaring med kjøp og salg av varer i utlandet?

 

Det er her snakk om varer som ikke er innom Norge i det hele tatt, men blir levert direkte fra leverandør til kunde. Jeg lurer litt på MVA-håndteringen av dette. Vi er mva-pliktige i dette landet, og skal sende omsetningsoppgave til myndighetene. 

Kan man f.eks. opprette en egen avgiftsklasse i Global som man fører denne omsetningen på? Eller holder man alt dette utenom MVA-området i Global, og bare forholder seg til omsetningsoppgaven?

 

Håper på svar 🙂 

1 SVAR 1

av Geir Rune Teigen

Hei
Er det salg til et firma registrert i Norge, eller er det fra en utenlandsk leverandør til en utenlandsk kunde?
Det virker nærliggende å anta at dette er salg utenfor mva-området, men det kan også være et det skal registreres som avgiftsfri vare.
Diskuter det gjerne med en revisor for å være helt sikker på at både registreringen i regnskap og omsetningsoppgaven blir korrekt.
Avgiftsfritt salg og salg utenfor mva-område kan benytte eksisterende avgiftsoppsett, så det kan godt være du slipper å opprette en ekstra avgiftsklasse.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"