Mine områder
Hjelp
Mette Nybakken1
CONTRIBUTOR ***

Feil opplysninger om frikort

av Mette Nybakken1

Hei!

Jeg har opplevd at jeg ved innlesing av skattekort for 2018 plutselig har fått opp frikortsaldo på flere ansatte. Dette selv om det står at de enten har prosenttrekk eller tabelltrekk. Og når vi spør de ansatte, så mener ikke de selv at de skal ha frikort. Dette har skjedd på ulike klienter. Noen som vet hva dette kan skyldes?

13 SVAR 13

av Gunnar Glendrange

Vi skal få løst dette i versjonen som kommer sent i mai (VL 13).

Slik at frikortsaldo slettes om en person får endret skattekort fra frikort til et vanlig skattekort.

 

ElinBringeland
CONTRIBUTOR ***

av ElinBringeland

Hei,

 

Oppdaget nå at dette har skjedd hos meg, og nå er det over et år siden første spørsmål ble stilt. Jeg har versjon 13.10.

Godkjent løsning
Gunnar Glendrange
VISMA

av Gunnar Glendrange
Disse problemer skal være løst med versjon 14.0
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

 

Jeg fikk fortsatt denne feilen, selv om jeg har versjon 13. Har det ikke blitt endret, eller må jeg gjøre noe med innstillinger?

Vigdis Klemmetsrud
CONTRIBUTOR *

av Vigdis Klemmetsrud

Vi får også denne feilen.

Blir ikke trukket skatt. Frikortsaldoen ligger fortsatt hos den ansatte.

Vi har manuelt satt dette beløpet i 0. Håper at det da ikke kommer igjen neste måned...

Nadja Sandström
CONTRIBUTOR ***

av Nadja Sandström

Men jag har ringt och pratat med Skatteetaten och dom som inte tjänat över 55 000 kr under år 2016 har per automatik fått ett frikort för 2018. Detta även om dom har haft ett tabellkort under 2017.

Problemet i Visma uppstår om den anställde ändrar sitt frikort till ett %-kort. Då ligger frikortsbeloppet kvar och överstyr %-kortet så att det inte dras någon skatt på lönen alls. Skatten blir alltså felaktig.

Mette Nybakken1
CONTRIBUTOR ***

av Mette Nybakken1

Jeg ser at dette resonnementet virker riktig. Enig med deg! Men da bør jo Visma få ordnet det slik at når noen endrer skattekort fra frikort til prosent eller tabelltrekk, så må frikortsaldoen slettes. Det blir jo helt feil at denne ligger igjen og overstyrer skattetrekket.

Sandra Rian
CONTRIBUTOR ***

av Sandra Rian

Jeg hadde kontakt med vår leverandør av Visma da vi oppdaget feilen (at ikke frikortsaldoen ble borte når den ansatte hadde fått tabell eller prosenttrekk), og svaret vi fikk var at Visma ikke fikk rettet dette nå, men at de skulle prøve å få gjort noe med den i senere oppdatering (evt. patch) av versjonen i løpet av året. Når jeg spurte om den kom ganske raskt, fikk jeg til svar om at den KANSKJE kom til sommeren! 😞

Mette Nybakken1
CONTRIBUTOR ***

av Mette Nybakken1

Tusen takk for svar! Kanskje til sommeren, ja... Dette er noe de absolutt burde prioritert, spør du meg. Men vi får vel bare leve med det og håpe de får fikset det til sommeren, da. Igjen; takk for svar!

Nadja Sandström
CONTRIBUTOR ***

av Nadja Sandström

Jag har samma problem och har rapporterat detta in till Visma via min leverenatör Amesto.

Tyvärr verkar inte Visma förstå vilket stort problem detta är. Jag får endast beskedet att dom "inte kan återskapa problemet". Jag får också rätta detta manuellt på flera anställda varje månad. Det blir väldigt svårt att vara säker på att man drar rätt skatt på sina anställda.

Mvh Nadja

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Tror ikke feilen ligger i Visma, men at det er utstedt feil skattekort i Altinn.  Jeg har manuelt hentet inn skattekortopplysninger i Altinn, og det ligger frikort på disse personene der.  Så da blir jo dette selvfølgelig hentet inn av Visma.  Tror du må be personene det gjelder sjekke skattekortet sitt, og evt. be om nytt...

Mette Nybakken1
CONTRIBUTOR ***

av Mette Nybakken1

Men det er rart at personer som har hatt vanlig lønn i 2016 og 2017 plutselig skal få utskrevet et frikort. Og at det samtidig står tabelltrekk og prosenttrekk på det samme skattekortet. Det gjelder jo så mange personer også. Må være en feil hos Skatteetaten, da....

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det samme skjedde meg på en kunde vi kjører lønn på. Den ansatte har aldrisøkt om frikort, men allikevel så ligger den infoen der. Den ansatte søkte om nytt skattekort, men det samme skjedde på neste kjøring. Jeg overstyrte denne manuelt, men det må da være en feil i visma lønn som gjør at dette kommer opp.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"