Mine områder
Hjelp
MargretheR
CONTRIBUTOR ***

Kildeskatt på feriepenger

av MargretheR

Hei,

Vi hadde enkelte utenlandske ansatte som jobbet her litt i fjor, og som hadde kildeskatt på lønn, 25%. De har nå reist hjem igjen, og jobber ikke lenger i Norge.

Jeg har forstått det som at de også skal trekkes skatt av feriepengene, men det er da mitt spørsmål kommer: I og med at de ikke har jobbet i Norge i 2020, har de ikke noe skattekort for dette året. Betyr det at jeg nå må trekke 50% skatt av feriepengene? Eller kan jeg fortsatt trekke 25%?

 

Mvh

Margrethe

6 SVAR 6
Anniqa Dahl1
CONTRIBUTOR ***

av Anniqa Dahl1

Som arbeidsgiver kan du søke om skattekort på vegne av de ansatte. Bruk D-nummer og se om du kan få 25% for dem. www.skatteetaten.no

MargretheR
CONTRIBUTOR ***

av MargretheR

Takk for tips! 🙂

Jeg var inne og forsøkte å fylle ut søknadsskjemaet nå. Der blir jeg spurt om vedkommendes første og siste arbeidsdag i år, samt at jeg må laste opp kopi av arbeidsavtalen som viser behovet for skattekort. I og med at de ikke jobber i år har jeg ikke denne dokumentasjonen, så da ser det dessverre ikke ut til at det går...

Anniqa Dahl1
CONTRIBUTOR ***

av Anniqa Dahl1

Har kun prøvd på ansatt som jobbet inneværende år. Det som er ugreit er at de utenlandske arbeidstakerne må skatte 50% av feriepenger.

Hadde en ansatt som hadde skattet 50% fordi han ikke hadde klart å skaffe skattekort i 2020. Han flyttet tilbake til hjemlandet i mars. Kontaktet Skatteetaten som hjalp meg med å opprette skattekort for den siste lønningen og feriepenger. Oppga kun hva han hadde av lønn og hvor mye han hadde blitt trukket for.

Den enkelte ansatte kan jo søke om skattekort, men det kan være en utfordring å få forklart, og for dem å få til, hvis de ikke helt skjønner hva de skal gjøre. 

Hvis du har tid kan du jo høre med Skatteetaten om skatt for just feriepenger. 

MargretheR
CONTRIBUTOR ***

av MargretheR

Til eventuellt interesserte:

Jeg var igjen i kontakt med Skatteetaten, egentlig for å finne ut hvordan ansatte kan søke refusjon selv, eventuelt om jeg kunne gjøre det for dem. Snakket med en veldig hyggelig dame som syns det var for ille at de skulle bli trukket 50%, og tok seg derfor bryet med å ta saken videre til de som jobber med kildeskatt. Og sannelig, nå viser det seg at man kan bruke fjorårets skattekort dersom de ikke har fått noe skattekort for i år, og dermed trekke 25% skatt.

Og attpåtil har jeg fått det skriftlig! Blir ikke bedre enn det 🙂

av Renate Martensson

Hei,

 

Vi ser at ingen andre medlemmer har besvart dette innlegget. Dette innlegget anser vi som en supportsak og ber deg kontakte enten din Visma partner eller Visma support direkte hvis dette fortsatt er en problemstilling hos deg. 

 

Mvh Renate,

Visma HRM support.

MargretheR
CONTRIBUTOR ***

av MargretheR

I tilfelle flere lurer på dette. 

Jeg har vært i kontakt med Skatteetaten og fått opplyst at disse da må trekkes 50% skatt av feriepengene. De kan eventuelt søke Skatteetaten om refusjon selv.

Lærdommen er altså at ansatte med kildeskatt bør få utbetalt alt av feriepenger når de slutter. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"