Mine områder
Hjelp
Andrea Carneiro
CONTRIBUTOR ***

Sv: Pensjonsrapportering - FNO Bransjestandard

av Andrea Carneiro

Hei,

Jeg har opplevd at selv om det er lagt inn arbeidsstatus: Sluttet på ansatte (særlig de med fastlønn), blir ikke ansatte med i OTP filen, og dermed ikke meldes automatisk ut av OTP ordningen. Vi har OTP hos Storebrand.

Vi har oppdaget plutselig at ansatte som var meldt ut for over 1 år siden, lå fortsatt i OTP ordningen. Ser vi på filene som ble sendt, er ikke utmeldingen med.

Konsekvensen er at det ble betalt for mye OTP og på ansatte som ikke tilhører bedriften lenger. 

Er det noen som vet hva er årsaken til dette?

Andrea Carneiro

2 SVAR 2
Godkjent løsning
Renate Martensson
VISMA

av Renate Martensson

Hei!

 

Som det står beskrevet brukertipset:

 

MERK! Om du lager pensjons fil 2 ganger for samme periode, vil sluttet person andre gang IKKE komme med i filen (systemet tror allerede at personen er utmeldt).

 

Om du har behov for å lage fil for andre gang for samme periode, må du vedr. sluttede ansatte sette hake i feltet “Utmelding medlemskap pensjon” (fjernes ved utmelding).
Du skal IKKE fjerne hake for “Pensjonsinnberettes” på den ansatte!!! Gjør du det, vil personen bli utelatt fra i filen (selv om lønn er mottatt i aktuell måned). 
Det er kurant å angi sluttdato tilbake i tid (f.eks for 70 dager siden), personen blir rapportert vanlig helt frem til perioden etter angitt sluttdato. 

 

Mvh Renate,

Visma HRM support

Godkjent løsning
Kari-Gine
CONTRIBUTOR **

av Kari-Gine (Oppdatert ‎28-01-2021 11:25 av Kari-Gine )

Hei.

Vi bruker Gjensidige på pensjon og har opplevd det samme. Jeg fikk da beskjed fra dem at jeg må krysse for Utmelding medlemskap pensjon. Denne kolonnen må du hente frem i ansattlisten. Det holdt ikke av vi bare satte sluttet og sluttdato.

//Kari-Gine

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"