Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Trekk for pause

av Anonymous

Hei,

Jeg har en case med en kunde som ønsker at det skal komme frem på lønnsslippene hos sine ansatte hvor mange pauser à 30 min som blir trukket fra lønnen. 

Løsningen jeg kom opp med var som følgende (eksempel):

Art - navn - faktor - antall - sats

5 - timelønn - 1 - 20 - 200

9 - pause - 0,5 - 2 - 125

 

Dette blir korrekt i forhold til hvor mye lønn den ansatte skal ha - men antall timer som står som ord. timer på lønnsslipp blir feil (og rapporteringen via a-melding). For denne viser da at vedkommende har jobbet 18, mens h*n har i praksis jobbet 19. 

Jeg lurer på om det er mulig å styre slik at faktoren blir ganget med antall - ikke sats?

Alternativt om det er en annen bedre løsning på problemet.  

 

Mvh

Anders 

1 SVAR 1
Ørnulf Lindset
CHAMPION *

av Ørnulf Lindset

Hei, klarer ikke å se at du får løst dette slik oppsettet ditt er nå. Du må nok angi faktisk trekk i timer  i antallsfeltet for pause-arten (og bruke faktor 1 også på denne arten). Det er så vidt jeg vet ikke mulig å styre hvilket felt som skal gå til akkumulator for timeantall. 

 

Men en alternativ løsning jeg ser er følgende:

Dersom du ikke er helt nødt til å vise totalt antall timer på jobb (dvs 20 timer fra eksempelet) så kunne du brukt antall timer som skal betales for på lønnsart 5 (i det tenkte tilfellet 19 timer), og bare hatt lønnsart 9 som en informasjon (evt. opprett en ny lønnsart):

- lønnsart navn: "Herav trukket for pauser"

- Sett lønnsarten til type 3 Påvirker grunnlag, ikke utbetaling

- ikke koble lønnsarten til noen akkumulatorer, a-meldingskode eller grunnlag for skatt/aga/fp/pensjon

- utelate/bruk samme hbkonto til både debet og kredit (evt. bruke forskjellige konto for å kunne spesifisere sum trekk for pauser)

 

Da får du rett akkumulator og innberetning av lønn og timeantall, og du får opplyst om trekk av pauser på lønnsslippen. 

 

OBS! Jeg ser nå at det var forskjellige satser for trekk på pausen og timelønnen - dersom det er tilfellet vil mitt forslag ikke fungere.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"