Mine områder
Hjelp
Trond Bjerk
CHAMPION *

Info til kunder ENK - hva sendes til kunden?

av Trond Bjerk

Hva sender dere til kundene deres ifm årsoppgjør for ENK?

 

Skattemeldingen som genereres i VPY kan jo bli opptil 20 sider hvis kunden har en del bankkonti, eiendommer mm.  Lite kundevennlig å sende den til kunden.

 

Den som genereres på Skatteetaten.no er bedre, men her ligger fnr/pnr inne, så den må i tilfelle sendes kryptert.

 

Alternativet er jo at kunden signerer selv på Skatteetaten.no/Altinn og sender inn selv. Da kan kunden sjekke over samtidig. Min erfaring er da at kunden også ofte kan gjøre noen feil, endre på saker som ikke burde endres, glemme å sende inn mm. 

 

Har også forstått det sånn at kunden kan gis lesetilgang til VPY, men usikker på om det er en smart løsning.

 

Hva gjør dere? Hvordan løser dere dette med info til kunden og bekreftelse fra kunden mm?

3 SVAR 3
Grensen57
CONTRIBUTOR **

av Grensen57

Jeg tenker at det er mest praktisk at regnskapsfører forholder seg til næringsoppgaven, og at kunden tar skattemeldingen selv i min skatt.  Det går fint å bestille at RF skal ta det hele, men da koster det ekstra tid og må avtales.

Bengt Furnes
CONTRIBUTOR ***

av Bengt Furnes (Oppdatert ‎19-04-2023 08:51 av Bengt Furnes )

Hei, vi lurer på det samme. Samtidig lurer vi på hva som skjer hvis for eks. kunden går inn og gjør endringer i Skatteetaten etter at vi har sendt inn fra P&Å. Og, vi deretter sender inn noen endringer fra P&Å. Vil det kunden da har lagt inn bli overskrevet på Skatteetaten?

Satish Chander
CONTRIBUTOR ***

av Satish Chander

Vi lurer også på det samme. Føler at man mister litt av oversikten over hva som er endret og evt. hva som skal endres i den nye skattemeldingen. I tidligere versjoner så kunne man, klart og tydelig, se hva som var "preutfylt" og hva beløpene ble "endret" til. Den nye løsningen er heller ikke "skriver-vennlig". Håper det kommer bedre løsninger på plass. 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"