Mine områder
Hjelp
Mone Nielsen
CHAMPION ***

Antall siffer i klientnummer

av Mone Nielsen

Er det mulighet for å lage "undernummer" på klientnummer?

Det er p.t kun 3 siffer tilgjengelig for klientnummeret..  vi skal føre 15 serviceregnskap for en forening, og trenger flere klientnummer.

finnes det mulighet til å endre standard for antall siffer i klientnr?

8 SVAR 8
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Ved å opprette DI-kataloger på flere disker kan du opprette flere klienter på andre disker også (f.eks K000-K999 og R001-R999, hvor K er Byrådisken).  Husk å legge inn disse diskene under Innstillinger | Egenskaper DI-Business... | Systemprofil --> Datadisker.

Barbro Folde
CONTRIBUTOR *

av Barbro Folde

Vi har startet på klientnummer 1000 i Visma Business, men ønsker å bruke klientlista i DI for å holde oversikt. Vil vi få samme problem her også? I og med at klientnummer i DI kun har 3 siffer.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei og godt nytt år!

DI klientnummer har fortsatt 3 siffer.
Forutsatt at nye klienter som opprettes benytter Visma Business som regnskapssystem, kan du gjøre følgende:
Opprett klienten på vanlig måte i klientlista i DI, start nummereringen på 001, men på den nye 'serien' angir  du en annen diskbokstav enn dere benytter på den 'gamle serien'.
Eksempel:
Dersom dere hittil har benyttet klientdisk=K for klienter med nummer 000-999, starter dere nummereringen forfra igjen, men angi for eksempel diskbokstav R på den nye 'serien'.
De gamle klientene vil da ligge med disk og klientnummer K000-K999, mens nye klienter får disk og klientnummer R001-R999.

Så lenge de nye klientene skal benytte regnskapssystem Visma Business, er det ikke nødvendig å opprette disk R i DI-Business slik det er beskrevet i en tidligere kommentar.

For å kunne sortere klientlista i forhold til klientnumrene i Visma Business, kan du gjøre følgende:
- Stå i klientlista i DI. Høyreklikk og velg først Tilpasning og deretter Feltvelger.
- Dra inn kolonnene Regnskapssystem og Klient-ID VB, og plasser dem på ønsket sted blant kolonneoverskriftene i klientlista.
Da kan du sortere klientlista etter kolonnen Klient-ID VB i stedet for Klientnr.
Kolonnen Regnskapssystem vil tydelig vise hvilket regnskapssystem som benyttes på klientene.


Det er også mulig å gruppere klienten etter hvilket regnskapssystem som benyttes:
- Høyreklikk i klientlista. Velg Tilpasning og deretter Vis grupper etter-boksen.
- Dra kolonneoverskriften Regnskapssystem inn i den grå Grupper etter-boksen.
Klientlista kan sorteres etter kolonnen Klient-ID VB hvis ønskelig.

 

Du kan eventuelt ta kontakt med support dersom du trenger mer bistand til å løse problemet.

Mone Nielsen
CHAMPION ***

av Mone Nielsen

Ja det var jo et fint svar..   Hvis det finnes alternativer, kan vel de nevnes?  så får jeg heller ta kontakt om det er noe jeg ikke kan løse selv..

Informasjonen er at jeg trenger flere klienter i DI...  og jeg har pt. ikke nok ledige nummer til å opprette dem slik jeg ønsker.

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Dersom du sender saken til support med mer informasjon, kan vi se om vi finner alternative løsninger for deg. Svaret fra support på denne tråden er at det ikke er mulig å endre siffer på klientnummeret.

Mone Nielsen
CHAMPION ***

av Mone Nielsen

Nei dette må skilles helt fra regnskapet til "moderorganisasjonen" - ellers hadde jeg ikke hatt noe problemer 🙂

Det er kun et serviceregnskap for diverse seksjoner/kretser, som de ønsker at vi skal bistå med.

Beathe?  hva slags andre løsninger tenker du på?  som sagt avdelig er ikke aktuelt.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Kva med å bruke avdeling? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Det er ikke mulig å endre antall siffer på klientene. Jeg foreslår at du benytter en annen løsning enn klientnummer.  

Dersom ingen andre har noen forslag til deg, kan du kontakte support, så hjelper vi deg med å finne en løsning.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"