Mine områder
Hjelp
OKR
CONTRIBUTOR **

Avvik hovedbok og reskontro

av OKR

Hei,

 

finnes det en rapport eller noen andre måter å finne avvik mellom 1500/2400 og reskontro? 

 

 

5 SVAR 5
GeirBraathe
PARTNER

av GeirBraathe

Hei,

Den raskeste måten er "Forespørsel Leverandørsaldo" eller "Forespørsel kundesaldo" under henholdsvis leverandørreskontro og kundereskontro menyvalget med filter på den perioden og hovedboken du skal avstemme. 

 

Finner du avvik er raskeste måte å finne disse postene kontoutdrag på den aktuelle hovedbokskontoen og ta bort de posteringene som kommer fra kunde/leverandør reskontroen. Da står du igjen med de som er ført direkte mot hovedbok og det skal være 0 (med unntak av IB)

OKR
CONTRIBUTOR **

av OKR

Hei og takk for tips. 

 

Kan ikke finne noen føringer som kun er ført mot 2400 når jeg foretar denne filtreringen. 

Godkjent løsning
GeirBraathe
PARTNER

av GeirBraathe

Har du da noen føringer som kun er oppdatert på reskontro og ikke hovedbok? Sjekk alle uoppdaterte bilag og om det finnes noen dokumenter som har en uoppdatert status under hovedboken eller reskontroen.

OKR
CONTRIBUTOR **

av OKR

Takk, der fant jeg et par bunter som må ryddes opp i. 

Emil_Columbi
PARTNER

av Emil_Columbi

Hei!

 

Man kan alltids ta ut rapportene "Aldersfordelt saldo periodeavhengig" på kunde- og leverandørreskontro for å hente ut saldo på reskontro, samt forespørselen "Saldoliste" for å hente ut saldo på hovedbok, og forsøke å se disse i sammenheng.

 

Det er da viktig å ta hensyn til at saldo på reskontro ikke bare kommer fra 1500 og 2400, men også eksempelvis 1740, 2900, 2740 osv, så alle konti som har saldo på reskontro må sees i sammenheng med tilsvarende konti på hovedbok.

 

Det er også mulig å sette opp en egendefinert forespørsel som summerer opp saldo på hovedbok og ser det opp imot bilag på reskontro ført mot samme hovedbokskonto-kunde/leverandør. Dersom et avvik oppstår, f.eks dersom det er ført mot 1500 direkte på hovedbok istedet for på reskontro, vil avviket representeres som en saldodifferanse mot 1500 i forespørselen, og man kan drille seg ned og undersøke føringer i perioden avviket oppstod nærmere.

 

Din Visma-partner kan bistå med å lage en slik forespørsel og legge opp i klienten. Dersom du vet hvordan du laster opp en slik egendefinert forespørsel selv og kun trenger et eksempel på en slik forespørsel skulle jeg gjerne lastet den opp her, men tråden støtter ikke opplasting av XML-vedlegg. Send meg gjerne en e-post på eagg@columbi.no dersom du kan dra nytte av XML-en.

 

Mvh. Emil

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"