Mine områder
Hjelp
Vimsen99
CONTRIBUTOR **

Periodiseringnøkkel

av Vimsen99

Hvordan skal vi lage en periodiseringsnøkkel - som skal starte kostnadsføring i feks i april, mens fakturaen kommer med dato i januar. Skal en i startavvik legge feks 4 for fjerde måned. Eller er startavvik hvor mange måneder fram i tid periodiseringen starter på?

8 SVAR 8
Helen Kjørlien
CONTRIBUTOR **

av Helen Kjørlien

Hei!

 

Se denne linken som et alternativ forslag for periodisering: https://4u.cloudconnection.no/en/cloudconnectionknowledge/datostyrt-periodisering 

Vimsen99
CONTRIBUTOR **

av Vimsen99

Tusen takk! Jeg ser ikke fordelingen av kostnaden, før vi tar inn fakturaen i Visma  Net - vi bruker Compello hvor alle faktura blir kontert og godkjent og hvor også periodiseringnøkkel legges inn. Akkurat må vi manuelt behandle fakturaen i VISMA, - sett de til åpen. Men på sikt skal vi ikke behandle noe i VISMA av godkjente fakturaer. Derfor er det så viktig å vite hvordan disse nøklene fungerer. Setter jeg 2 som startavvik så starter periodiseringen fra 2 måneder etter fakturadato feks 🙂 

T_B_J
CONTRIBUTOR ***

av T_B_J (Oppdatert ‎03-02-2023 11:40 av T_B_J )

Hei

 

Start avvik for en faktura som skal periodiseres fra april, men med fakturadato i januar, vil være 3.

Da legges det til 3 måneder fra måned for fakturadato. Er også mulig å legge inn 04 i "Fra periode",

da det også vil gi periodisering i fra april. Den siste metoden vil da gi start fra april samme hva

fakturadato er, mens den første vil starte periodisering fra fakturamåned + 3.

T_B_J_0-1675420563982.png

 

Vimsen99
CONTRIBUTOR **

av Vimsen99

Jeg er helt fersk i Visma og må ha inn med tskje - så i start avvik legger du antall måneder senere du skal starte periodiseringen. Dersom en vil ha fra samme måned hver gang, så må en legge inn fra periode?

Godkjent løsning
T_B_J
CONTRIBUTOR ***

av T_B_J (Oppdatert ‎03-02-2023 12:22 av T_B_J )

Hei

 

Dette er to ulike metoder - du kan lage en periodiseringsnøkkel som starter periodiseringen tre måneder etter fakturadato, på så mange måneder som periodiseringen skal gå over (det tar du i "Forekomster"), eller du kan lage en periodiseringsnøkkel som alltid starter på måneden du legger inn i "Fra periode". Du velger altså enten kun "Start avvik" (som i ditt eksempel blir 3 her) eller kun "Fra periode" (som i ditt eksempel vil være 04).

Kristin Funderud
CONTRIBUTOR ***

av Kristin Funderud

Hei, kommer med et spørsmål vedr periodiseringsnøkkel her jeg.... Er det mulig å endre en periodiseringsnøkkel, uten at dette endrer tidligere registrerte kostnader med samme nøkkel? Feks. mottar vi endel fakturaer som gjelder kostnader ut året. Jeg kan allerede i februar ha bokført en faktura periodisert ut året, altså start avvik 0 og antall 11. Hvis jeg mottar faktura fra annen leverandør i mars og endrer nøkkel til start avvik 0 og antall 10. Vil dette gjøre endringer på den faktura som er bokført i februar? Ønsker å ha noen nøkler jeg kan endre fra tid til annen, for å unngå å ha så mange ulike. 

 

T_B_J
CONTRIBUTOR ***

av T_B_J

Hei Kristin

 

Det skal gå helt greitt ja, det som allerede er laga periodisering på vert ikkje påverka om du endrar på periodiseringsnøkkelen. Men om det er vanlig at dere får fakturaer som gjelder "ut året" (og ikke månedlig, kvartalsvis eller årlige kostnader, som er det vi normalt sett mottar), kunne du jo laget til en periodiseringsnøkkel for 12 måneder, en for 11 måneder, en for 10 måneder osv., men så lenge du har kontrollen på hva du endrer, og endrer i tråd med det du skal, så skal du kunne endre "avvik" og "antall" fra gang til gang du bruker periodiseringsnøkkelen. Einaste du ikkje kan endra på oppretta nøkkel er "namnet" på den, altså det som i øverste felt, alt det andre kan endrast etter den er registrert, utan at det vil påverka periodiseringa som allereie er laga.

Kristin Funderud
CONTRIBUTOR ***

av Kristin Funderud

Hei og takk for rask tilbakemelding, flott at den kan endres uten "tilbakevirkende" endringer. Vi har ikke mange av disse, derfor har jeg en nøkkel som kan endres litt på hver gang  mens de fleste ligger standard. Grunnet rapportering av hvilke kostnader som periodiseres - må jeg også ha duplikater av de ulike nøklene da det skal bokføres mot ulik balansekonto. Så det blir mange nøkler. Derfor fint å ha en litt ustandard som kan endres litt fra gang til gang 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"