Mine områder
Hjelp
AslakDevinco
CONTRIBUTOR **

Uventet oppførsel for "Linjenr" i salgsordre?

av AslakDevinco

Hei, 

 

Vi opplever (både i test og hos enkelte av våre kunder) at ordrelinjeegenskapen "Linjenr" (lineNbr) ikke alltid oppdateres dersom man sletter en orderlinje og legger til en ny. Her er en beskrivelse av hvordan problemet oppstår: 

1. Lag en ny salgsordre (ordretype er SO i mitt tilfelle) og klikk lagre. 

2. Legg til en ordrelinje og klikk lagre. I min test har jeg lagt til en linje med enhet "TIME" (se vedlegg). "Linjenr" er nå 1 som forventet. 

3. Slett ordrelinjen og legg deretter til ny ordrelinje. Jeg lagrer ikke ordren i mellomtiden. 

4. Når ny ordrelinje er lagt til og lagret, har "Linjenr" fortsatt verdien 1, se vedlegget "OrderlineDeletedAndNewLineAdded". Her ville jeg forventet at Linjenr nå var 2. 

 

Er dette forventet oppførsel? Dette skaper trøbbel for vår integrasjon (med SpeedyCraft) da vi bruker linjenummerverdien som en del av Vismas unike "id" for ordrelinjen i vår database. Vi kan derfor risikere at en ordrelinje i vårt system peker mot en helt annen ordrelinje i Visma. Skulle derfor gjerne visst om dette er forventet oppførsel. 
Har også vært i kontakt med API-support, men de henviste meg videre til ERP-support. 

 

Mvh Aslak Kvestad

Devinco AS.

2 SVAR 2
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Aslak,

 

Det er flere ting som påvirker linjenummereringen på ordrer i Visma.net. Det skapes også ordrelinjer som du ikke ser i GUI eller API, blant annet for å håndtere rabatter. På grunn av dette har vi laget et eget felt "externalLink" som er ment å brukes for ekstern ordrelinje-ID. Dette nummeret settes av deg og systemet gjør ingen endringer på det. ID'en blir også automatisk med videre i dokumentflyten fra ordre til leveranse og faktura slik at du kan spore linjen du skapte i ordren.

 

externalLink ble lagt til for et års tid siden, etter forslag fra ISV'er som jobber med EDI.

 

Håper dette hjelper deg videre!

AslakDevinco
CONTRIBUTOR **

av AslakDevinco

Hei, 

 

Takk, det var oppklarende ja. Da vil vi nok endre vår løsning til å benytte externalLink i stedet. 

Mvh

Aslak Kvestad, Devinco AS

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"