Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Varsel om behov for bestilling av varer

av Anonymous

Visma har flere funksjoner for å sette parametere for gjenbestilling av varer.

Dette er ofte både hensiktsmessig og viktig for bedrifter som har høy omløpshastighet og mange varer.

Dessverre er både funksjonaliteten mangelfull (nedprioritert fra Visma?) og beskrivelsen av funksjonen er i bestefall dårlig. Kunnskapen hos både Visma og partnere ser ut til å være nedprioritert. Kanskje på grunn av manglede behov.

 

Vi har imidlertid funnet ut hvordan disse funksjonene kan brukes. 

På den måten kan man sette 1. Grenseverdi for gjenbestilling og 2. Preferert leveandør med fastsatt volum.

Etter mye prøving og feiling har vi funnet ut hvordan funksjonen fungerer.

 

Legger ved en kort beskrivelse her (på utenlandsk), for de som er interessert...

Merk at Visma ikke har kontrollert denne, og at det kan være parametersettinger som påvirker hva som fungerer, eller ikke...
Men brukerveiledningen jeg har fått fra "Visma universet", viste seg å være vanskelig å bruke. 

 

 

To be able to utlize this function, we need to set the following parameter in Visma: 

  • Preferred supplier for each stock item 
  • Optimal (preferred) purchase volum for re-ordering. 
  • Minium level for re-ordering (gjenbestillingsnivå) 

 

SETTING PREFERRED SUPPLIER AND OPTIMAL ORDER QUANTITY 

This must be done for all stock items which we want to include in automatick purchase order. 

 

  1. Open Stock items (Lagervarer) 
    window: IN2025PL (ID can be copied into navigator in Visma.net) 
  2. Find the right product and go to Supplier Information (Leverandøropplysninger) 
  3. Add the preferred supplier AND optimal order quantity for this supplier 

 

SETTING THE RE-ORDER LIMIT FOR EACH STOCK ITEM 

  1. Open Item Warehouse details (Lagerstedsdetaljer for vare) 
    Window: IN204500 
  2. Search the stock item you want to change 
    Note you need to search one by one, since navigation tools is not working 
  3. Go to "Replenishment info" (Bestillingsforslagsinfo) 
  4. Set correct parameter for each item
    1. Select Replenishment Source: Purchase (Bestillingsforsalgsmetode: Innkjøp) 
    2. Select Replenishment method: Fixed reorder qty (Bestillingsforslagsmetode: Fast antall for gjenbestilling 
    3. Set correct value for Reorder point (Gjenbestillingspunkt) 
      Disregard other parameters 
  5. Set correct default supplier  
    Make sure "Override default supplier" (Overstyr standardleverandøren) is ticked off  
  6. Save 
     

Go to next product 

 

Purchase order review  

 

  1. Open Order suggestion 
    Window IN508000 
  2. Select all suggestions and press "process"/"Behandle" - or even "Prosess all"/"Behandle Alle" 
    NOTE: This can be set for automatic transaction handling every day, each 30 min 
  3. Create Purchase order 
    Window PO505000 
    In this window, you will get all suggestion made by Visma.  
    Click on the purchase lines you want to execute, and press "Behandle" 
  4. Purchase order will be created
2 SVAR 2
Jens Christian Mikkelsen
CONTRIBUTOR ***

av Jens Christian Mikkelsen

Hei, 

 

Ref følgende;

  1. Search the stock item you want to change 
  2. Go to "Replenishment info" (Bestillingsforslagsinfo) 
  3. Set correct parameter for each item
    1. Select Replenishment Source: Purchase (Bestillingsforsalgsmetode: Innkjøp) 

Jeg har satt innstillingen 01-Innkjøp på i "Lagersteder" og det er også korrekt oppført i "Vareprofiler", men endringen gjør seg ikke gjengjeldende på eksisterende lagervarer.

 

Hvilken prosess må jeg kjøre for at endringene forplantes til de eksisterende varene, uten å måtte gå igjennom 4000 varelinjer med dertil mengde klikk?

Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jens Christian,

Du kan importere inn verdier på lagervarene ved å kjøre et importscenario. Det du trenger da er en liste over alle lagervarene (InventoryID) og den verdien du skal postere. I dette tilfellet skal du (slik jeg forstår deg) legge til bestillingsforslagsmetode 01 på lagervarene dine. 

Det du trenger er et Excel ark med to kolonner (lagervarer i A og verdien for bestillingsforslagsklassen i B).
Så kan det bygges et importscenario som påfører nevnt verdi i riktig felt på alle varer i Excel-arket. Dette gjøres via Integrasjoner inne i Visma.net Financials.

 

Alle varer du senere oppretter vil arve innstillingen fra vareprofilen. Du må selv legge inn de respektive individuelle verdier på min/maks etc. Disse kan du riktignok også importere, på lik linje med bestillingsforslagsklassen.

For sikkerhets skyld kan du gjerne også dobbeltsjekke verdiene på varene mot skjermbildet "Lagerstedsdetaljer for vare", dersom du opplever noen utfordringer. Verdiene skal være speilet under "Bestillingsforslagsinfo" på dette skjermbildet dersom de er gjeldende for varen.

Din partner på Visma.net kan hjelpe deg med dette 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"