Mine områder
Hjelp
matscr
PARTNER

Sats for diett påfølgende døgn

av matscr

Hei. 

Jeg er litt usikker på om dette er riktig område, men spør allikevel 🙂

Mener at diett påfølgende døgn ikke blir riktig i expense hvor det blir gitt halvt døgn påfølgende av et helt døgn, selv om staten sier at skal gis full døgn diett for påfølgende døgn. 

 

Fra altinn:

"Reiser som varer mer enn 6 timer inn i nytt døgn gir rett til full døgndiettsats etter samme sats som siste døgn."

Kilde: https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/lonn/reise-og-diett/

 

Eksempel.

Jeg fører en reise hvor jeg drar fra huset mitt 06:00 29 januar og er hjemme igjen 30 januar 19:00.

Når jeg da fører dette i Expense så kommer det opp slik:

1 x Hotell, innland
1 x Over 12 timer, innland.
 
Iflg Altinn så mener jeg at det heller burde komme opp slik
2 x Hotell, innland
 
Mener også at det var faktisk slik for noen år siden i expense.
 
Noen som er enig eller uenig i denne påstanden min her? Evt. kan gi en forklaring på hvorfor det er som det er? 🙂
5 SVAR 5

av Ivar Grøndahl1

Hei

 

Diettgodtgjørelse er et tosidig spørsmål.

1. Hva er avtalt i bedriften

2. Hva kan dekkes trekkfritt

 

I flg Statens "Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost innenlands" gis det for påfølgende døgn kr 307 for 6-12 timer og kr 570 for over 12 timer.

Det er de trekkfrie satsene som Skattedirektoratet via Altinn har skrevet om. Dvs har den reisende bodd privat, ken kr 91 utbetales trekkfritt, ved overnatting på hotell kr 589.

 

Hvis det i din bedrifts er gjort avtale om at kostgodtgjørelse dekkes etter "Særavtale om dekning av utgifter til reise og kost innenlands"  vil ditt eksempel gi følgende:

Døgn 1:

Avtale: Kr 780 

Trekkfritt v/overnatting på hotell: Kr 589

Trekkpliktig: kr 780 minus kr 589 = kr 191

 

Påfølgende døgn, 13 timer:

Avtale: Kr 570 minus frokost (20 % av kr 780) = kr 414

Trekkfritt ved overnatting på hotell: kr 589 minus frokost (20 % av kr 589) = 471

Trekkpliktig kr 0

 

(Her kunne det vært utbetalt høyere trekkfri diett enn avtalen gir.

 

mvh

ivar

juridisk avd

 

 

matscr
PARTNER

av matscr

Hei, takker for svar.

Det jeg tenker på, hva er et døgn? 

Du skriver "Døgn 1" og deretter "Påfølgende døgn, 13 timer". Det jeg lurer på i forhold til hva som står på altinn. ( https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/lonn/reise-og-diett/#beregning-av-d%C3%B8gn )

Burde ikke da "Påfølgende døgn, 13 timer" regnes som "Påfølgende døgn, 24 timer"

Godkjent løsning
Ivar Grøndahl1
VISMA

av Ivar Grøndahl1

Hei

Ett døgn er 24 timer fra reisens start. En reise som varer 37 timer blir da:

1. døgn er 24 timer, og godtgjøres med full sats, kr 780, etter særavtalen,'

døgn nr 2 blir da 13 timer og godt gjøres med kr 570 etter særavtalen

 

mvh

Ivar

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Heisann.

 

På Altinn står denne teksten; Reiser som varer mer enn 6 timer inn i nytt døgn gir rett til full døgndiettsats etter samme sats som sist døgn. Full døgndiettsats er vel samme beløp for både døgn 1 og døgn 2? Hvor er det jeg misforstår? Full sats og redusert sats er vel ikke det samme... Grensen er tydelig satt på 6 timer.

under 6 timer gis ingen godtgjørelse for.

 

Mvh Tommy

av Ivar Grøndahl1

Hei Tommy

 

Teksten du har lest på Altinn gjelder de trekkfrie grensene...

Har reisende bodd på hotell så kan trekkfritt gis med kr 589 også for påfølgende døgn over 6 timer. Hvis det er privat overnatting er den trekkfrie satsen for påfølgende døgn kr 91.

 

MEN...etter reiseregulativet i staten, som mange private også benytter, er det kun dag satsene som skal legges til grunn.

Påfølgende døgn 6 - 12 timer kr 307, over 12 timer kr 570.

 

Hvis bedriften følger statens særavtaler, vil en ansatt etter avtalen kunne kreve dag satsene ovenfor. Hvis det er 8 timer inn i siste døgn, er altså satsen kr 307. Skattereglene er her "snillere" hvis han har bodd på hotell, da kunne det, slik du ser på Altinn, kunne vært utbetalt kr 589 skattefritt...MEN kravet er kun 307 etter avtalen.

 

mvh

Ivar

 

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"