Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Momssplitt

av Anonymous

Når man har et firma som driver både pliktig og fri omsetning så har vi en splitt på momsen feks 40%/60%. Jeg fører dette manuelt da jeg har fått beskjed om at dere ikke har noen funksjon for å få dette automatisert... MEN; bokfører man feks på kto 7320 både med og uten moms, så vil den linjen med momskode 0 komme med momskode 2 på momsoppgaven. Meldingen er da avvikende beløp på mvaoppgaven. Hvorfor overstyrer systemet det jeg manuelt har tastet inn og bokført??? Det er tidkrevende å måtte inn og korrigere momskode inne på momsoppgaven. Løsning????

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Hildegunn,

 

Det er helt korrekt at du må gjøre denne typen føring manuelt da det ikke er noen automatikk for funksjonen i Visma eAccounting pr. dags dato.

 

Forstår jeg deg rett så legger du inn et bilag med konto 7320 på to linjer, både med kode 2 og mva fritt. I selve bokføringsbildet har mva blitt splittet, men på mva-oppgaven legger samtlige føringer seg mot konto 7320 med kode 2? Skal innrømme at jeg syntes dette hørtes litt merkelig ut.

 

Gjerne kontakt oss direkte via tlf. 45 50 61 50 (09-15) slik at vi kan se litt nærmere på problemet.

 

Med vennlig hilsen

Petter Lippestad
Visma Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hvis du benytter Visma Business kan du opprette egen momskode for forholdsmessig fradrag.
Du går i tabeller - felles - faste opplysninger og velger da avgiftskode.
Her oppretter du en avgiftskode for forholdsmessig fradrag. I tekstfeltet er det lurt å skrive hvilken fradragsprosent som benyttes.

I kolonnen hvor det står kostn % er det IKKE fradragsprosenten som skal benyttes, men det som IKKE skal beregnes moms av.

Slik at hvis du har 40% fradrag, så skal det 60 i den kolonnen.
Og hvis det er basert på 25% fradrag, så skal alt være likt som momskode 1, men med unntak av kostn %.

Håper dette var til hjelp.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Bruker dessverre Eaccounting 😞