avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn

Logg inn eller registrer en ny bruker for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Bokføring av betaling av kundefaktura via inkasso

Hei,

her mottatt en betaling av kundefaktura som ble sendt til inkasso (via eksternt forsikringsselskap) for en stund siden. Hovedstol var 499,-, mens innbetalt beløp fra inkassoselskapet er 326,68,- (dvs trukket fra mva beregnet fra deres totale krav på 861,61,-). Siden jeg har bankintegrasjon, får jeg beskjed om at jeg må behandle det ubetalte beløpet, men har kun alternativene "delbetaling" og "øreavrunding". Hvordan kan jeg bokføre dette slik at innbetalingen blir registrert på rett kunde, men samtidig at jeg får registrert mva-en som jeg jo egentlig da har betalt til inkassoselskapet? Fra inkassoselskapet har jeg mottatt en faktura på 0,-. 

Beklager hvis dette ble et forvirrende sporsmål, men på forhånd takk for hjelpen. :) 

Mvh Maien Munthe-Kaas

12 SVAR 12
Highlighted

Re: Bokføring av betaling av kundefaktura via inkasso

Hei Maien

Går ut fra at du har fått en oppstilling, hvor MVA beløpet er spesifisert, da du skal ha det som grunnlag for føring av MVA.

Føringen blir slik:

Debet 1920 Bankinnskudd Kr. 326,68,-

Kredit 1500 Kundereskontro (velg kunden) kr. 499,-

Debet 2710 Inngående mva, høy sats Kr. 172,32

Lykke til

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei og takk for svar!

Jeg regnet med at det skulle føres slik, men jeg får beskjed om at det ikke er tillatt å lage posteringer på konto 1500. Dette er vel kanskje et problem med programmet mer enn et regnskapsmessig problem, men likevel! 

Mvh Maien Munthe-Kaas

Highlighted

Hei Maien

Når du mottar innbetalinger, så skal du føre dette mot 1500, knytte betalingen mot kunde.

Går ut fra at de kr. 499,- står åpne på kunden ?

Hvis du ikke har en utbetalt faktura på kunden, kan du ikke føre mot konto 1500.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Joda, den er åpen, men jeg får ikke redigere videre i det bilaget. Hvis jeg prøver å koble innbetalingen med fakturaen, er de eneste valgene jeg får for det gjenstående beløpet (som jo er momsen) øreavrunding eller delbetaling. Derfor får jeg ikke registrert hva de 172,32 kr faktisk er gått til.

Mvh Maien Munthe-Kaas

Highlighted

Hei Maien

Slike bilag må føres ved å gå til Regnskap - Bilagsoversikt og manuelt bilag.

Se mitt eksempel på hvordan jeg har satt opp føring der fakturaen er på kr. 500,- Og fått betaling fra inkassoselskapet på kr. 400,-.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Hei, og tusen takk for all hjelpen så langt! :) Kommer stadig nærmere målet her. Men når jeg forsøker å bokføre det manuelle bilaget, får jeg opp denne feilmeldingen: "Kontering for bankkontoen mangler eller så benyttes kontoen mer enn en gang slik at beløpene nuller hverandre ut. Kontroller bilaget og prøv igjen.". 

Kan det være en mulighet å bokføre bilaget slik at det står igjen et restbeløp på 326,68,-, som så kan bokføres mot innbetalingen? 

Mvh Maien Munthe-Kaas

Highlighted

Hei Maien

Ja du kan føre innbetalingen, og la resterende stå som en delbetalig, for så å føre rest mot MVA.

Jeg testet å føre alle kontoer i et bilag, og får en medling om at systemet fraråder å føre bilag på denne måten. Men den kna du bare svare ja til. Så skal bilaget bli ført riktig.

Har du flere tekniske spørsmål, må jeg be deg kontakte support. da dette er et faglig forum for spørsmål inne lover og regler for lønn og regnskap.

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Ok, takk for hjelpen uansett.

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei!

Hvordan kan vi som IKKE har mva-regnskap gjøre dette? Vi har bankintegrasjon og i dette tilfelle gjelder det en innbetaling fra kunde, opprinnelig var fakturaen på 350. Etter en runde purring via autocollect, så har vi fått utbetalt 331,3 (som da er kravet fratrukket mva på renter og gebyr). Hjelp!

Highlighted

Hei

Ditt tilfelle er noe annen.

Du har sendt kravet til inkasso, og får oppgjør av inkasso selskapet. Med fradrag for MVA.

Grunnen til det er at inkasso er MVA pliktig. Slik at dere må ta fradraget.

Slik at føringen dere blir slik

Debet 1920 Bankinnskudd kr. 331,30

Kredit 1500 Kundefordringer Kr. 350,00

Debet 2710 Inngående mva høy sats Kr.  18,70

Da får dere kr. 18,70 i fradrag ved neste MVA oppgjør

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

Highlighted
CONTRIBUTOR *

Hei...må poengtere det igjen, vi har ikke MVA-regnskap og er ikke MVA-pliktige. Så hvordan blir det da?

Highlighted

Hei

Beklager da fører dere Mva beløpet på konto 7830 Konstaterte tap på fordringer

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning Dette hjelper både oss og andre brukere i Community

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen