Mina produkter
Hjälp
Morgan Karlsson
CONTRIBUTOR **

Period för bokning av debetjusteringar ROT (och allmänt om hantering av stängda perioder)

av Morgan Karlsson
Status: Implementerad

Hej,

 

Vi har inställningen att systemet skall skapa upp underlag mot skatteverket när en kund har betalat en ROT-faktura. Dock så försöker systemet skapa upp debetjusteringen i den period som ursprungsfakturan är utställd i och inte i den period när kunden har betalat vilket jag både anser är fel och skapar problem (och det är ingen lösning att se över våra faktureringsrutiner eller ändra inställning till att debetjusteringen skall skapas upp vid skapandet av fakturan då det kommer med flera andra kringproblem) :

- det är enligt mig fel eftersom det är först vid betalningen som fordran på skatteverket uppstår, inte för 2 månader sedan när fakturan ställdes ut. 

- över årsskiftet blir det extra tydligt hur fel det är att systemet vill skapa upp något bakåt i tiden efter som det skulle innebära att våra redan reviderade och stängda bokslut skulle behöva hållas öppna och bokningar göras i efterhand. Om inte annat tycker våra revisorer det är ett problem.

- Vi stänger fg period endast några dagar in på den nya månaden, att hålla perioder öppna är inte ett alternativ då vi är en större koncern och måste vara säkra på att inga bokningar sker bakåt i tiden. Att tillåta bokningar i stängda perioder är inte en lösning då problemen ovan kvarstår (och jag är osäker på hur kompatibelt med bokföringslagen det egentligen är utifrån att det inte anses bokfört innan en period är stängd och om vi då istället har en inställning som tillåter ändringar och tillägg...)

 

Det är inte första gången vi stöter på problemet att systemet som standard vill boka något bakåt i tiden och jag tycker det i grunden är fel.

Sen tycker jag också er support använder förslaget att tillåta bokningar i stängda perioder alldeles för lättvindigt för att komma runt det egentliga problemet.

 

Med vänliga hälsningar

Morgan Karlsson

 

2 Kommentarer
av Christian Sandell
Status changed to: Status: Förslagslådan
 
av Christian Sandell
Status changed to: Status: Implementerad

Detta levererades i version 8.48

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här