Mina produkter
Hjälp
SvP
CONTRIBUTOR ***

Faktura frisläpps inte

av SvP

Hej, 

 

Igår frisläppte jag ett antal leverantörsfakturor. Samtidigt som "frisläppandet" pågick ändrade jag i transaktionsbeskrivningen på en av fakturorna som ingick i frisläppandet. Detta fick till följd att fakturan inte blev frisläppt och att den inte heller går att frisläppa nu i efterhand. Fakturan befinner sig i en form av "limbo" eller vad man ska kalla det. 

 

Felmeddelandet som dyker upp när jag försöker frisläppa lyder "Transaktionsfel: Poststatus är ogiltig för behandling". Jag har prövat att flytta fakturan till nästkommande period samt att plocka bort transaktionsbeskrivningen, men ingenting hjälper. Fakturan ska inte periodiseras över en period som inte har öppnats än, och aktuell period är inte stängd. Den har gått igenom hela attestflödet i Approval och har status Godkänd. Dokumentstatus är Balanserad. 

 

Hur går vi tillväga för att frisläppa fakturan? Vad beror felet på? Vi vill helst undvika att skicka ut fakturan i attestflödet på nytt. 

 

Se bifogad Word. 

7 SVAR 7
SvP
CONTRIBUTOR ***

av SvP (Uppdaterad ‎30-09-2022 10:47 av SvP )

ta bort detta inlägg 

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎30-09-2022 10:06 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej, 

Vad händer om du testar att omräkna leverantörsaldo för leverantören  för perioden som fakturan ingår i? Leverantöreskontra -> Rutiner. Kan du frisläppa den då? 

__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy
SvP
CONTRIBUTOR ***

av SvP

Hej, samma felmeddelande som tidigare tyvärr

av Isac Falkenberg

Hej, 

Svårt att säga vad som är fel. Kan vara så att du får vända dig till din partner så får de eventuellt eskalera det till Visma. 

__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy
SvP
CONTRIBUTOR ***

av SvP

Hej igen, 

 

Varför har verifikationen registrerats på buntnummer 005074 när den ligger kvar som Ej frisläppt? Vi ska bokföra momsen för perioden och får differenser i rapporten mot Skatteverket och huvudbok/balansräkning pga detta. Det måste finnas någon logik bakom detta som ni kan redogöra för. Se bifogad fil. 

av Isac Falkenberg (Uppdaterad ‎04-10-2022 13:01 av Isac Falkenberg PARTNER )

Hej, 

Det verkar som att frisläppningen gick igenom när du massfrisläppte ändringar. Dock när ni gjorde ändringar medans det frisläpptes har säkerligen något hackat upp med statusen. Jag tror fortfarande att du får kontakta din partner så får de eskalera detta till Visma. 

__________________________
Vänliga hälsningar,
Isac Falkenberg
UCS One Economy
SvP
CONTRIBUTOR ***

av SvP

Yes, jag har mailat vår partner under eftermiddagen, väntar på återkoppling!

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här