Mina produkter
Hjälp
Anonymous
Inte tillämpbar

Funktionen "Manuellt momsregistreringsläge"

av Anonymous

För att underlätta registrering av transaktioner med ingående moms är det möjligt att ange totalbelopp, det totala momsbeloppet och sedan endast kontera nettobeloppet. Detta går att göra i Leverantörsreskontra - Fakturor samt i Bank/likvidhantering - Transaktioner.

Funktionen gör det möjligt för användaren att registrera totalbelopp och momsbelopp i huvudet för att sedan kontera nettobeloppet på rad-nivå. Det görs inte längre en beräkning av moms per rad då denna funktionalitet används. Vår förhoppning är att detta ska leda till snabbare registrering av fakturor och utlägg och att kostnader enkelt kan delas på olika konton och koddelar utan att man behöver ta hänsyn till momsberäkningen.

För att aktivera funktionen:

Gå till Kugghjulet - Inställningar - Licenshantering - Aktivera/Inaktivera funktioner och aktivera Manuellt momsregistreringsläge.

Aktivera fälten: Använd beloppssumma vid inmatning samt Validera momssummor vid registrering under Inställningarna i Leverantörsreskontran 

samt Validera kontrollsummor vid inmatning och Validera momssummor vid registrering under inställningarna i Bank/likvidhantering

 

Skapa en ny zon för manuell momshantering under Skattehantering - Arbetsyta - Underhåll - Zoner. Här finns nu ett nytt val, Manuell momsregistrering som ska markeras samt att en momskod ska väljas. Här går det bra att välja kod 01. All ingående moms som då registreras med denna zon kommer rapporteras i ruta F48 på momsrapporten.

 

Ändra till den nya zonen på leverantörer där denna momshantering är att föredra. Eventuellt vill du även ändra zon på en eller flera av dina leverantörsklasser alternativt lägga upp en ny leverantörsklass med den nya zonen.

Lägg också till zonen på de betalningstyper du använder vid registrering av transaktioner i Bank/likvidhantering. Detta görs via Bank/likvidhantering - Arbetsyta - Underhåll - Likvidkonton

 

Registrera en leverantörsfaktura med Manuellt momsregistreringsläge

Gå till Leverantörsreskontran – Arbetsyta – Registrering - Fakturor

Ange Leverantör, datum och fakturanummer som ovan. Fyll sedan i Belopp och Momsbelopp i huvudet. Välj Enter för att komma ner på raden, här visas nu nettobeloppet (Belopp– Momsbelopp). Detta belopp kan delas på flera rader om det t ex ska konteras på olika kod-delar utan att ta hänsyn till momskategori på raden. 

 

OBS! Leverantören måste vara kopplad till zon uppsatt för manuell momsregistrering och fälten för Belopp och Momsbelopp måste vara aktiverade i leverantörsreskontran för att detta ska fungera korrekt. 

 

Registrera en Bank/Likvidtrasaktion med Manuellt momsregistreringsläge

Gå till Bank/Likvidhantering – Arbetsyta – Registrering - Transaktioner

Ange Likvidkonto, datum och betalningstyp. Välj en betalningstyp som är kopplad mot en zon uppsatt för manuell momsregistrering. Fyll sedan i Kontrollsumma (totalbelopp) och Momsbelopp i huvudet. Välj Enter för att komma ner på raden, här visas nu nettobeloppet (Belopp – Momsbelopp). Detta belopp kan delas på flera rader om det t ex ska konteras på olika kod-delar utan att ta hänsyn till momskategori på raden. 

OBS! Betalningstypen i kombination med likvidkontot måste vara kopplad till zon uppsatt för manuell momsregistrering och fälten för Kontrollsumma och Momsbelopp måste vara aktiverade under Inställningar för att detta ska fungera korrekt. 

3 SVAR 3
Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Gällande bokföring av manuella verifikat undrar jag hur momsredovisningen kan hanteras.

 

Jag ska tex bokföra transaktioner från ett företagskort med olika momsvillkor. Jag kan inte bokföra kreditkortsfakturan som leverantörsfaktura pga av de olika momskategorierna och zoner som fakturan innehåller så alternativet borde vara att skapa ett manuellt verifikat för transaktionerna.

 

När jag valt att skapa ny verifikationsregistrering bockar jag i rutan- skapa momstransaktioner. Men hur går jag sedan tillväga om jag tex vill boka ett inköp av tjänst inom EU för att det i  momsrapporten framgår totalt belopp av inköpet samt ingående och utgående moms? För att kunna välja momskod kan jag enbart välja ett momskonto, men hur ska jag bokföra totalbeloppet för inköpet så att det kommer med i momsrapporten som det bör vid omvänd skatteskyldighet?

 

 

 

Anonymous
Inte tillämpbar

av Anonymous

Hur kommer jag åt licenshantering för att välja manuell momsregistrering?

av Joakim Arvidsson

Hej Anna!

 

Du kommer åt licenshanteringen genom att antingen söka på Aktivera/Inaktivera funktioner i Financials, limma in CS100000 efter ScreenID= i adressfältet eller öppna menyn och gå till System - Licenshantering.

 

MVH Joakim

Med vänliga hälsningar,
Joakim Arvidsson

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här