annuller
Viser resultater for 
Søg i stedet efter 
Mente du: 
Mine områder

Sign in

Log på eller lav en ny bruger for automatisk at få relevante områder

Highlighted
CHAMPION *

Husk at ændre fakturanummer-serie ved nyt regnskabsår

Når du opretter et nyt regnskabsår Summasummarum, og du stadig ikke er klar til at afslutte det gamle, skal du huske at ændre fakturanummer-serien i det nye år, under Filer/Egenskaber for regnskab/postering/sidste fakturanummer, således at der er plads i nummerserien til at bogføre flere fakturaer i det gamle regnskab.

Jeg glemte selv at gøre det sidste gang, med den konsekvens at der blev oprettet forskellige fakturaer i det gamle og det nye regnskabsår, som fik tildelt det samme fakturanummer. Når så man benytter "opdater nyt regnskabsår" overføres fakturaerne fra det gamle regnskabsår til det nye, også har man forskellige fakturaer med samme nummer i det nye regnskabsår. Fakturaerne med samme nummer optræder begge på bilagslisten, men de hænger alligevel sammen således at man ikke kan bogføre en af dem som betalt, uden at saldo også ændres på den anden. Hvis de 2 fakturaer med samme nummer oven i købet er udstedt til 2 forskellige debitorer går det helt ged i den, fordi programmet blander de 2 debitornumre sammen.

3SVAR3
Highlighted
CHAMPION *

Re: Husk at ændre fakturanummer-serie ved nyt regnskabsår

Jeg kan lige opdatere at Visma Support har tilbudt at løse det problem for mig for 990kr/time + moms.

Det er fantastisk!

Efter min mening må det være en fejl i SummaSummarum som gør det muligt at 2 forskellige fakturaer til 2 forskellige debitorer flettes uhjælpeligt sammen, så man ikke kan bogføre på den ene faktura uden at det også ændrer saldo på den anden, og tilmed bogfører beløbet på den forkerte debitorkonto. 

Highlighted

Hej Niels

Tak for dit indlæg i vores forum vedr. årsafslutning i SummaSummarum.

I forbindelse med årsafslutningen i SummaSummarum er det vigtigt at man først læser vores vejledning og følger den.
http://community.visma.com/da/softwaredk/Produkter/Visma-SummaSummarum/Vejledninger/Arsafslutning/

Vi har i vejledningen forsøgt at beskrive de punkter, som man skal være opmærksom på i forbindelse med årsskiftet. Herunder, at der kan være mulighed for at få konflikter, hvis man ikke opretter nye bilagsserier/fakturaserier. Vi vil i vores revision af vejledningen se på, om vi kan tydeliggøre dette yderligere. Det er altid meget brugbart med info fra vores kunder her og hører gerne fra jer med tips og tricks.

Endnu engang tak for dit oplæg

Med venlig hilsen
Dennis Leuring

Highlighted
CHAMPION *

Hej Dennis

Tak for svar. Til orientering bogfører jeg nu i SummaSummarum på 5. år, så jeg sidder altså ikke og gransker vejledningerne. Generelt er det jo et fantastisk godt program, nemt at bruge, og opdatering af nyt regnskab fungerer godt.

Men jeg vil vove den påstand at konflikt med sammenfletning af 2 fakturaer ikke var mulig ved årsskiftet 2012/2013, og at det er en mulighed der er kommet med en opdatering iløbet 2013, sikkert ved samme opdatering som gjorde det muligt at benytte uafhængig fakturanummer serie i gammelt og nyt regnskabsår, som iøvrigt er en fin funktion. Men som mit eksempel viser ikke "idiotsikker". Jeg vil gætte på at det også er rettet ved næste opdatering.

mvh

Niels Ansø