Mijn Communities

Registreer u om communities te volgen en een snelkoppeling te krijgen in dit menu Registreer u om communities te volgen en een snelkoppeling te krijgen in dit menu
annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 
CONTRIBUTOR ***

Hoe geld reserveren voor belastingen op spaarrekening

Goedemiddag,

Als ik geld wil reserveren voor btw en andere belastingen, kan ik dat denk ik doen met een zakelijke spaarrekening die ik toevoeg bij rekeningen.

Hoe moet ik die reserveringen verder het beste boeken? En hoe te boeken als ik iets van die reserveringen nodig heb?

Iemand tips?

Groet,

Mario

4 ANTWOORDEN 4
CONTRIBUTOR ***

Re: Hoe geld reserveren voor belastingen op spaarrekening

Kan iemand dat in een paar stappen uitleggen?

Highlighted
CONTRIBUTOR ***

Je zou het als volgt kunnen doen:

Eenmalig:

1. Open een extra spaarrekening bij je bank
  2. Voeg de nieuwe rekening toe en kies als type Rekening-courant ipv spaarrekening zodat je straks de mutaties van de spaarrekening via de bankkoppeling in eAccounting ontvangt
  3. Activeer de bankkoppeling voor beide rekeningen

Periodiek:

1. Boek periodiek een bedrag over naar de spaarrekening
    1. Boek periodiek vanaf de rekening courant over naar de spaarrekening, de banktransactie boek je op kruisposten.
    2. De ontvangst op de spaarrekening boek je op kruisposten
  2. Betaling naar belastingdienst 
    1. Boek het bedrag over vanaf de spaarrekening naar de rekening courant, de banktransactie boek je op kruisposten.
    2. Boek het bedrag vanaf de rekening courant over naar de Belastingdienst, de banktransactie boek je op de betreffende belasting grootboekrekening, bijvoorbeeld omzetbelasting.
CONTRIBUTOR ***

Dankjewel voor je antwoord Sander.

Ik zit nog wel met het volgende:

• Als ik de spaarrekening als Rekening Courant opgeef, dan komt het nog steeds als saldo zichtbaar in het dashboard volgens mij. En dan blijft per saldo dus dat bedrag even hoog. Of heb ik dit mis?
  • Zou een constructie met spaarrekening en reserveringen niet beter zijn? En hoe boek ik dat dan?

Wat ik eigenlijk wil bereiken is dat ik geld reserveer voor btw en een percentage voor belastbare winst, zodat ik op het dashboard eigenlijk altijd kan zien wat er feitelijk nog te besteden is.

Maar het kan ook heel goed zijn dat ik de verkeerde kant op denk. Dus als dat zo is, dan hoor ik dat ook graag ;-)

Groet Mario

CONTRIBUTOR ***

Ik laat voldoende geld staan op mijn RC zodat ik komende belastingen kan betalen en stort maandelijks een vast bedrag over naar mijn privérekening. Voor periodieke rapportage gebruik ik Financial Overview waarbij ik mijn begroting en realisatie kan inzien.