Mine områder
Hjelp
hanskristian
CONTRIBUTOR **

Sende kopi av lønnsslipp til Digipost

av hanskristian (Oppdatert ‎29-06-2022 09:29 av hanskristian )
Status: Stem - Vi vurderer!

Jeg ønsker mulighet for den ansatte til å få tilsendt kopi av lønnsslipp i Digipost.

Det er flere fordeler med en slik mulighet:

- Når den ansatte slutter har de fortsatt full tilgang til alle tidligere lønnsslipper.

- Ansatte trenger ikke forholde seg til en ekstra app kun for å lese lønnsslipper.

- Lønnsslippen blir i eie av den ansatte, i motsetning til dokumentene som oppbevares i Visma Payroll der det er arbeidsgiver som eier dataene.

Det finnes i Digipost en egen dokumenttype for lønnsslipp som vil passe perfekt til dette formålet. https://www.digipost.no/bedrift/lonnsslipp

23 Kommentarer
Birgit Müller-Grefslie
CONTRIBUTOR **
av Birgit Müller-Grefslie

Helt enig! Veldig god idé.

selbekk
CONTRIBUTOR *
av selbekk

Åh dette hadde vært kjempefint! +1 på denne

Wndl
CONTRIBUTOR *
av Wndl

Dette trengs! 👏🏼

Rasmus_Bauck
CONTRIBUTOR *
av Rasmus_Bauck

Yes , please! Dette hadde vært veldig fint! 👌

Eivind Brenningen
CONTRIBUTOR *
av Eivind Brenningen

Ja, dette trengs - det er den ansatte som eier lønnslippen, ikke tjenestetilbyder.

Cathinkaw
CONTRIBUTOR *
av Cathinkaw

Kjempeidé!

halvorlu
CONTRIBUTOR *
av halvorlu

Helt enig! Lønnslipp bør være tilgjengelig utenfor appen, så jeg har tilgang til dem når jeg slutter.

johnringo
CONTRIBUTOR *
av johnringo

Kjempenyttig!

Heidi Høgmo Jakobsen
CONTRIBUTOR ***
av Heidi Høgmo Jakobsen

Smart !

didriks
CONTRIBUTOR *
av didriks

Featuren jeg trenger!

isakss
CONTRIBUTOR *
av isakss

Genialt! 

ketilsan
CONTRIBUTOR *
av ketilsan

Enig!

morteako
CONTRIBUTOR *
av morteako

Fortreffelig!

OysteinK
CONTRIBUTOR *
av OysteinK (Oppdatert ‎29-06-2022 15:43 av OysteinK )

God idé! 

Hjerpbakk
CONTRIBUTOR *
av Hjerpbakk

Kjør på med den her!

Nancy Rydberg Sonen
CONTRIBUTOR ***
av Nancy Rydberg Sonen

Dette er veldig ønskelig. 

Jeg tror det har vært foreslått tidligere også, men da gikk det ikke gjennom som noe Visma prioriterte.

av Aina Elisabeth Thunestveit

Ja, kjempeidé!

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Det er selvfølgelig sånn det bør være! Vedkommendes valgte digitale postkasse, så enten Digipost eller eBoks.

Brit Elin Ryggvik
CONTRIBUTOR **
av Brit Elin Ryggvik

Denne muligheten finnes jo i H&L, så hvorfor ikke i Payroll også

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

av Morten A. Karlsen

Litt tilleggsinformasjon til denne ideen.

-Det koster å sende lønnsslipp til Digipost (kun 50øre pr. nå), Payslip er inkludert i Payroll.

- Ansatte mister ikke tilgang til Payslip selv om den ansatte slutter. Derfor anbefaler vi at de ansatte skal kunne endre e-postadressen sin til sin private. 

- Det er mulig å eksportere ut alle lønnsslipper til PDF fra Payslip tjenesten. 

EHA
CHAMPION *
av EHA

Nytter lite å eksportere ALLE lønnsslipper til PDF, for her kommer de jo ikke med passordbeskyttelse, og da er ikke GDPR ivaretatt.  Og det blir jo laget automatisk kun EN PDF fil som inneholder alle lønnsslipper.  

hanskristian
CONTRIBUTOR **
av hanskristian

@Morten A. Karlsen   skrev:

Litt tilleggsinformasjon til denne ideen.

-Det koster å sende lønnsslipp til Digipost (kun 50øre pr. nå), Payslip er inkludert i Payroll.

- Ansatte mister ikke tilgang til Payslip selv om den ansatte slutter. Derfor anbefaler vi at de ansatte skal kunne endre e-postadressen sin til sin private. 

- Det er mulig å eksportere ut alle lønnsslipper til PDF fra Payslip tjenesten.

Kostnaden tenker jeg det er naturlig at må viderefaktureres til den enkelte bedrift. Å tilby dette til de ansatte vil i så måte være en ekstratjeneste som hver bedrift må avgjøre om er verdt de 6 kronene/ansatt/år. Uten at jeg skal oppfordre til store påslag, så vil jeg vel tro Visma ville kunne solgt dette videre til f.eks. 60 øre pr. lønnsslipp uten større problemer.

Når det gjelder å endre epost-adresse til den ansatte etter avsluttet arbeidsforhold, så vil jo dette være en teknisk holdbar løsning, gitt at alle ansatte husker dette når de slutter. Jeg er allikevel usikker på hvordan den juridisk står seg mtp. databehandlerforholdet mellom Visma og bedriften. Jeg regner med at så lenge jeg er ansatt i selskapet, så reguleres behandlingen av personopplysninger i Visma.net Payroll av en databehandleravtale mellom selskapet og Visma, og at lønnsslippene dermed juridisk er bedriftens eiendom så lenge de oppbevares i Payroll?

Jeg har ikke full oversikt over vilkårene til Visma.net Payroll, men å overføre eierskapet til meg som privatperson ved min fratredelse vil vel fordre en konkret avtale direkte mellom Visma og den enkelte ansatte som regulerer dataeierskapet. Det får juristene ta seg av 😅, men ved å sende lønnsslippene til Digipost er i alle fall det problemet med sikkerhet lagt til side.

Å eksportere alle lønnsslipper vil sørge for tilgang til lønnsslippene etter avsluttet arbeidsforhold gitt at man husker dette selv. For ansatte som kun trenger innlogging i Visma.net for å se lønnsslipper hadde det vært enklere om de bare ble sendt i Digipost først som sist.

Jeg tenker på dette som en fin mulighet for den enkelte bedrift til å selv kunne gi de ansatte en enklere vei til lønnsslippene sine om de skulle ønske det. Jeg vil tro det ikke er aktuelt for alle, men helt sikkert mange nok til at det kan tilføre en del ekstra verdi.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"