Mine områder
Hjelp
hkvalbei
CONTRIBUTOR **

Sette leveringsdato ved distribusjon av lønnslipper

av hkvalbei
Status: Implementert

Det bør være teknisk mulig å legge til rette for at en velger en leveringsdato på distribusjon lønnslipper gjennom Payroll. Enten kun dato eller dato + tid.

Da vil lønnskjører slippe å vente med distribusjon, og kan ferdigstille en lønnskjøring i god tid før lønnsutbetaling.

Mange ønsker at lønnslipp distribueres først ved lønnsutbetaling, for å unngå misforståelser.

22 Kommentarer
Randi Kalland
CONTRIBUTOR **
av Randi Kalland

Dette er noe jeg også savner. Gjør ofte lønnen klar i god tid før utbetaling (fe.eks ved ferieavvikling) og som  eneste lønnsmedarbeider må jeg da enten sende lønnslipper  tidlig  + en  e-post til ansatte om at lønnen kommer på avtalt dato eller logge meg på og sende ut på lønnsdato. 

Iren Gjengstø
PARTNER
av Iren Gjengstø

Dette er vel allerede mulig? I det nye grensesnittet? Altså hvis du er i Payroll og trykker på Klikk her for å prøve den nye versjonen av Payroll som står midt på skjermen nede. Der kan du i hvert fall velge å sende slipper på utbetalingsdatoen, husker ikke om man kan sette egen dato, men det var i hvert fall sagt at det skulle være mulig. 

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Implementert

Hei @hkvalbei,

I det nye grenssnittet til Payroll er dette løst ved at man enten kan klikke på "Send" lønnsslipper, og disse sendes med en gang, og hvis man ikke trykker så sendes de automatisk på lønnsdato.

Mvh

Hanna

Synnøve K
CHAMPION *
av Synnøve K

Fungerer dette nå @Hanna Eid ? Jeg har forsøkt det nye grensesnittet på to selskaper med to forskjellige lønnsdatoer og utsendelse av lønnsslipper frem i tid har ikke fungert på noen av dem. 

SynnveK_0-1656342436917.png

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid

@Synnøve K Hei! Ja, det skal fungere. Men jeg skal høre litt med utviklingsavdelingen hva som kan være problemet her.

Hanna

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

Dette fungerer ikke. Hadde lønnskjøring i går og lønnsslipp ble tilgjengelig. Det som derimot ikke ble sendt var varsel/melding om ny lønnsslipp.

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid

@Enel051 og @Synnøve K, utviklingsavdelingen hadde ikke noe umiddelbart svar på hvorfor dette ikke fungerer hos dere. Det hadde vært kjempefint om dere melder inn en sak via support med informasjon om hvilke selskaper det er. Da kan vi grave mer i hva som gjør at det ikke fungerer.

Hanna

Tone73
CHAMPION **
av Tone73

Fungerer heller ikke for meg. Har heldigvis fått lønn på konto, men ingen lønnsslipp er mottatt i appen??

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

Mulig det er informasjonen/veiledningen som bør bedres  i lønnkjøringsgrensesnittet. Ser ut til at dette kan misforstår. For en av bedriftene valgte jeg generer og send på lønnsslippene, da ble de tilgjengelig med en gang men det ble ikke gitt noen varsling/melding om lønnsslipp. For en annen bedrift i går valgte jag kun generer under lønnsslipp. Disse lønnsslippene ble tilgjengelig med varsling/melding i dag ca kl 08. Kl 8 er for sent. de bør jo være tilgjengelig i det midnatt passeres og datoen er der eller at de gjøres tilgjengelig tidlig ommorognen, f eks kl 6

Tone73
CHAMPION **
av Tone73

Hvor skal vi sende inn så visma kan se på dette og løse dette...??

Tone73_0-1656570910745.png

Tone73
CHAMPION **
av Tone73

Litt misvisende når en lønnskjøring får status ferdig når man ikke har sendt lønnsslipper eller sendt regnskapsbilag. Kan jo ikke være ferdig når ikke dette er ferdig?

Tone73_0-1656571136838.png

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

@Tone73  Dette ser ut til å virke. Når jeg valgte kun knappen generer under lønnsslipp (ikke generer og send) så ble den tilgjengelig riktig dato ca kl 8 om morgenen

Tone73
CHAMPION **
av Tone73

Jeg fikk beskjed av konsulent og ikke trykke på noe og gjorde ikke det, men som du ser står det jo med grønn hake at lønnsslipper blir sendt 30. juni, så da burde jo ikke systemet vis grønn hake på noe som ikke er riktig

Tone73_0-1656571508420.png

Tone73
CHAMPION **
av Tone73

Står jo også her at uansett så blir lønnsslippene automatisk sendt til den ansatte på utbetalingsdatoen, men det skjer jo ikke i mitt tilfelle

Tone73_0-1656571696937.png

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

Ja, misvisende tekst. Min erfaring tilsier at knappen generer må trykkes på for at lønnslipper skal bli tilgjengelig på utbetalingsdato. I det annet grensesnittet, dersom det er gjort endringer, så må lønnslippene re-genereres. Så det virker som at en form for generering må gjøre for at systemet skal skjønne at det er lønnsslipper som skal sendes.

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

@Tone73 Svar fra support:

Her er det som du sier forskjell på "Generer" og "Generer og send"

Teksten som står det er "Lønnsslipper er ikke generert enda, du kan generere dem og forhåndssende dem hvis du trenger. Lønnsslippene vil uansett bli sent automatisk til de ansatte på utbetalingsdatoen."

Ser at teksten kan være litt vanskelig å tolke, men sånn jeg tolker det er at: 
Generer = sendes automatisk på utbetalingsdatoen
Genere og send = forhåndssende (blir sendt med en gang).

Tone73
CHAMPION **
av Tone73

Men uansett rart at lønnskjøringen er merket som ferdig uten at lønnsslipper er sendt ut?? 

Det burde ikke stå:

"Lønnsslippene vil uansett bli sent automatisk til de ansatte på utbetalingsdatoen" Leser det som en automatikk uansett hva du gjør. 

Og de burde automatisk sende ut kl. 0.00.01

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

Enig med deg!

Synnøve K
CHAMPION *
av Synnøve K

Dette fungerer fortsatt ikke med oss @Hanna Eid . Jeg laget til lønn og ønsket utsendelse av lønnsslipp på utbetalingsdato på to selskap i juli. Dette fungerte ikke, selv om jeg gjorde slik som @Enel051 foreslo. Altså jeg trykket på generer lønnsslipper. I den nye versjonen sto det bekreftelse på at lønnsslippene ville bli sendt ut på lønnsdato, men vi måtte likevel ta dette manuelt denne gangen også.

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

@Hanna Eid kjørte lønn i går med utbetaling i dag, men lønnsslippene glimrer med sitt fravær. Jeg trykket på generer under lønnskjøring og de ble generert i går kl 19.26. Sending er fortsatt ikke utført! Hva skjer....? Som tidligere nevnt bør disse tilgjengeliggjøres i det midnatt passeres! Er det noe folk venter på, så er det lønnslipper og det blir mye ekstra mas med måten visma har gjort dette på! Som er LITE effektivt, og dere sier at dette her skal være et effektivt og moderne system! Når skal lønnsslippene være på plass når knappen generer trykkes på?

Tone73
CHAMPION **
av Tone73

Huff, jeg kjørte lønn i går men pga av en retroaktiv verdi som jeg jobber med ØB og få hjelp til å finne ut av ble ikke lønn kjørt ferdig i går så jeg fikk testet ut om dette med lønns slipper fungerer. Men når kan vi forvente at dette vil fungerer?? Som nevnt mange ganger over her lønn og lønnsslipper MÅ FUNGERE det er noe ansatte forventer og som det sies over her. Skaper mye støy og mye MER ARBEID.

Synnøve K
CHAMPION *
av Synnøve K

Ser ut til at det er kommet i orden med oss fra nå i september. Jeg har ikke hørt annet, så ansatte må ha fått lønnsslippene sine på utbetalingsdato 🙂

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"