voidaksesi lisätä alueita suosikkeihisi
voidaksesi lisätä alueita suosikkeihisi
MInulla on tälle tilikaudelle useampi rahoitusyhtiöltä otettu laina. Olen tehnyt jokaiselle lainalle oman rahoitusyhtiövelkatilin. Lisäksi olen tehnyt tilin, jolle teen kuukausittaiset lyhennykset. Tilikauden päättyessä seuraavan vuoden lyhennykset siirretään lyhytaikaisiin. Onko minulla nyt "liikaa" tilejä? (Esimerkki yhdestä kirjauksesta: Koko rahoituslaina on An 2618. Lyhennykset tapahtuvat An kassa Per 2632.) Nyt Taseessa on miinumerkkisenä tuo 2632 tili. Pitääkö lyhennyt kuitenkin tapahtua tuon 2618 tilin kautta? Chat ei ollut auki niin laitoin tänne.
Tai jos vasta tilinpäätösvaiheessa siirrät lyhytaikaisten tilille ensi vuoden lyhennysten osuuden ja nyt käytät vain sitä "päätiliä". Kirjauksella An 2618 per 2618 ei ole vaikutusta mihinkään, vaan debet-kredit kumoavat toisensa.
Hei!
Hyvä pitää nuo lainat jokainen omalla tilillään. Samoin lyhytaikaisiin velkoihin voit lisätä jokaiselle lainalle oman tilinsä, jolle siirrät tilinpäätöksessä aina seuraavan vuoden lyhennykset. Ja tilikauden aikana käytä tuota lyhytaikaisten lainojen tiliä, jolloin sehän menee sitten nollille tilikauden lopussa, kun koko vuoden lainanlyhennykset on maksettu ja kirjattu. Miinusmerkkisenä ei pitäisi minkään lainatilin olla, kannattaa tarkistaa oletko kirjannut lyhennykset oikean tilin kautta.
Hei.
Kiitos vastauksesta. Vielä lisäkysymys, että teenkö kesken tilikauden pääkirjan kautta kirjauksen jossa kirjaan tämän tilikauden aikana lyhennettävän summan ja lopun jätän pitkäaikaiseen? Eli tässä tapauksessa An 2618 per 2618. Eli laitan "alkusaldoa" tuolle 2618 tillle sen verran kuin tänä vuonna on lyhennystä.
Klikkaa artikkelin oikeasta yläkulmasta kolmea pistettä ja "Tilaa". Näin saat ilmoitukset suoraan postilaatikkoosi, kun artikkeliin tulee jotain uutta. Valitse oikealta asetusvalikosta tilaa, niin pysyt mukana!
Visma Amplio Oy
PL 20
00047 VISMA
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved.