Mina produkter
Hjälp

Frågor & svar vid systembyte

av Jonas Pålsson

Att tänka på vid ett systembyte

Vid ett systembyte är det många saker att tänka på, nedan har vi samlat de saker som man normalt har funderingar kring i samband med ett planerat byte från Visma Mamut till ett annat program.

 

Vilket system skall jag välja?
På denna sida har vi listat de tre av våra moderna, molnbaserade affärssystem vi anser vara de bästa alternativen för Mamut användare utifrån funktioner och möjligheter. Här kan du också ta kontakt med oss för ett samtal kring vilken lösning som passar era förutsättningar, behov och ambitioner. 

 

Hur går man tillväga när man bestämt sig för att byta system?

I denna artikel har vi sammanställt information om allt du behöver veta angående vad och hur man på ett enkelt sätt kan exportera sina grunddata. Här finns också nyttig information gällande hur man bästa rensar upp i sina gamla data och även säkerställer att man följer GDPR innan man flyttar informationen till ett nytt system.   

Export från Visma Mamut vid systembyte

Exportera räkenskapstransaktioner från Mamut till SIE4-fil

 

Hur säger jag upp mitt avtal för Visma Mamut?

Uppsägning av avtal


Vad gäller för användare av Mamut Application Hosting

Avsluta tjänsten Mamut Application Hosting & Backup för lokal installation

Att installera eller uppgradera Mamut lokalt/server

 

Om du saknar någon information eller har några andra frågor relaterat till systembyte är du alltid välkommen att kontakta vår support som då kan hjälpa dig vidare.

20 Kommentarer
Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

Vilket CRM ersätter Mamut?

Det Visma erbjuder är ju allt utom just CRM.

Eller går det att få över all info till det föreslagna CRM-programmet och fullt integrera med bokföring?

 

Kommer all info från Visma hur man startar upp ett lokat Mamutsystem att finnas kvar hela 2024?

HeFe
CONTRIBUTOR *
av HeFe

Kommer man kunna fortsätta använda sin lokala installation även efter att supporten upphört?

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

Det verkar som CRM Specter inte alls kan allt som Mamut CRM kan?

 

Finns det inget annat alternativ till CRM?

av Jonas Pålsson

Vilket CRM ersätter Mamut?

När det gäller CRM så är det svårt att ge ett generellt svar på frågan om "all information" från Mamut kan överföras till de system vi rekommenderar.
Det beror på att Mamut från start var ett renodlat CRM system med stor valfrihet att anpassa olika fält för den egna verksamheten. Systemet har sedan under åren utökats med flera moduler och växt till ett komplett affärssystem där det är det egna behovet som styr hur man lagrar och använder sin kundinformation. För att inte skapa missförstånd går det därför inte att via detta forum svara Ja eller Nej på frågan om "all information" kan överföras, det är beroende av hur man arbetar i systemet idag.

Det verkar som CRM Specter inte alls kan allt som Mamut CRM kan?

Då man står inför ett systembyte är det viktigt att man går igenom vilka processer och information man vill ha kontroll på i sin verksamhet. Nyare system är i regel både bättre och mer effektiva även om de inte har exakt samma fält som tidigare system. När man då ser över vad som är viktigt för den egna verksamheten så går det att tillsammans med leverantören nästan alltid att hitta var och hur man skall lagra sin information i det nya systemet för att skapa goda arbetsflöden.

Min bästa rekommendation är därför att prata direkt med leverantören av det system du är intresserad av för att diskutera hur man kan hantera era nuvarande data på ett bra sätt i det aktuella systemet.

Visma kan också erbjuda andra lösningar som komplement till de molnsystem som vi rekommenderar. Använd gärna kontaktformuläret längst ned på vår informationssida för ett samtal kring vad som era behov och önskemål bäst.


Kommer all info från Visma hur man startar upp ett lokat Mamutsystem att finnas kvar hela 2024?
All information, guider och tips som t.ex hur man installerar om Mamut lokalt, exporterar data osv. kommer att finnas kvar och tillgängligt till minimum 2025-08-01.


Använda lokal installtion efter att supporten upphört?
Fram till 2024-12-31 så levereras systemet på samma sätt som det alltid har gjort, uppdateringar till nya versioner med nödvändiga/påkrävda ändringar. Efter detta datum kommer dock inga nya versioner, dvs. inga ändringar genomförs i systemet.
2025-08-01 stängs dock alla licenser och avtal avslutas. Det innebär att man kan arbeta som vanligt i systemet under 2024 och sedan under första halvåret 2025 kan genomföra årsavslut.

Att Mamut stängs ned 2025-08-01 innebär att det stängs ner helt för registrering av nya uppgifter i och alla licens- och supportavtal avslutas. Därmed upphör licenser även för lokal installation detta datum.

 

/Jonas 

 

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

Med andra ord: Mamut kan inte användas på något sätt efter 2025-08-01?

kkarlsson
VISMA
av kkarlsson

Mamut kommer tyvärr inte kunna användas aktivt efter 2025-08-01.

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

Problemet är ju att det finns mer än 100 CRM-system och det som är tråkigt är att Visma inte kan rekommendera någon, i mitt tycke, acceptabel lösning.

Jag skulle gärna vilja att Visma ger en rekommendation och färdig lösning för ett integrerat CRM och bokföringsprogram.

 

Fungerar dessa CRM att enkelt importera från Mamut:

Lime

Pipedrive

webCRM

Hubspot

Och går dessa att integrera med t.ex. Visma eEkonomi?

Tacksam för svar.

Mvh,

Anders Carlbark

anders@svelog.se

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark
  • Om du önskar skapa en komplett säkerhetskopia av alla dina företagsdatabaser, dokument och bilder samt systemfiler, ska du välja det alternativ som kallas säkerhetskopia standard.
  1. Gå in på Arkiv - Säkerhetskopia - Skapa säkerhetskopia.

Problemet är att när jag går in på Arkiv så finns inte valet Säkerhetskopia

Så, hur löser jag det?

 

Mvh,

Anders Carlbark

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

@kkarlsson skriver: "Mamut kommer tyvärr inte kunna användas aktivt efter 2025-08-01."

 

Men om jag har Mamut E3 lokalt på en dator, som inte ligger uppkopplat mot nätet, då borde jag väl kunna köra vidare på det även efter 2025-08-01?

Mvh,

Anders Carlbark

anders@svelog.se

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

För jag antar att ni inte kan stänga en licens av  Mamut E3 lokalt på en dator, som inte ligger uppkopplat mot nätet?

 

Tacksam för ett förtydligande svar.

 

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

AndersCarlbark_0-1689669544406.png

Här går man in för att göra en kopia.

Ser ut så här:

AndersCarlbark_1-1689669617432.png

Nu gäller det bara att hitta programvara som hanterar både CRM och bokföring lika bra som Mamut.

Är det någon som har ett bra tips på vilken programvara det kan vara?

 

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

Eftersom Mamut Hosting avslutas i maj 2024, finns någon rekommendation på programvara som ersätter CRM- och bokföringsdelen?

 

Problemet är ju att det finns mer än 100 CRM-system och det som är tråkigt är att Visma inte kan rekommendera någon, i mitt tycke, acceptabel lösning.

 

Jag skulle gärna vilja att Visma ger en rekommendation och färdig lösning för ett integrerat CRM och bokföringsprogram.

 

Fungerar dessa CRM att enkelt importera all data från Mamut?

Lime

Pipedrive

webCRM

Hubspot

Och går dessa att integrera med t.ex. Visma eEkonomi?

Tacksam för svar.

av Jonas Svensson OnCloud

Hallå Anders, 

 

Vi på OnCloud har en färdig integration mellan Visma eEkonomi och Hubspot. Jag tar gärna ett möte och diskuterar hur detta skulle kunna fungera! 

 

Skicka mig ett mail på Jonas.svensson@oncloud.se om det låter intressant så tar vi det vidare den vägen! 

 

Ha en fortsatt trevlig sommar! 

 

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

Hej Jonas,

 

Det låter bra. Jag har några frågor:

I Hubspot kan man då koppla flera kontakter till en aktivitet som i Mamut:

AndersCarlbark_0-1690180799780.png

 

Kan man direkt i "kontakter" i Hubspot kolla reskontarposter för kunder och leverantörer:

AndersCarlbark_2-1690181062987.png

 

Ser du i Hubspot de aktiviteter som ska kontaktas idag:

 

AndersCarlbark_3-1690181194404.png

 

Vi använder dagligen till 100% enbart kontaktuppföljning, dvs. aktiviteter samt Redovisning, dvs. boköring. Kan du nå dessa direkt via samma "skrivbord":

AndersCarlbark_4-1690181350871.png

 

Kan du i Hubspot/Visma eEkonomi få det helt integrerat på ett "skrivbord" typ Mamuat;

AndersCarlbark_5-1690181593799.png

Mvh,

Anders Carlbark

 

 

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

Dessutom under kontaktuppföljning (knapp på "skrivbordet") så når jag enkelt detta:

AndersCarlbark_0-1690183842174.png

 

kkarlsson
VISMA
av kkarlsson

"

 by Anders Carlbark
 
  • Om du önskar skapa en komplett säkerhetskopia av alla dina företagsdatabaser, dokument och bilder samt systemfiler, ska du välja det alternativ som kallas säkerhetskopia standard.
  1. Gå in på Arkiv - Säkerhetskopia - Skapa säkerhetskopia.

Problemet är att när jag går in på Arkiv så finns inte valet Säkerhetskopia

Så, hur löser jag det?

 

Mvh,

Anders Carlbark"

 

Beskrivningen du hänvisar till berör om ni har Mamut installerat lokalt.
Jag kan dock se att ni använder er av vår molnservice Application Hosting.

Då er server hanteras från vår sida och ni inte har en lokal installation av Mamut, så hanteras även säkerhetskopieringen annorlunda.

 

Om ni säger upp era licenser för just Application Hosting molnservice, kommer ni behöva ange ett datum då detta ska löpa ut. På det angivna datumet kommer även en säkerhetskopia skickas ut till er för lokal installation av Mamut.

 

Ni kan dock redan nu beställa säkerhetskopior för att spara lokalt enligt följande vis:

 

Efter att ni loggat in på er panel via asp.mamut.net trycker ni på ikonen Customer administration.

 

1.jpg

 

Detta öppnar ett nytt fönster. 

I menyn till vänster väljer ni Säkerhetskopiering.

I vyn som ni då kan se kan ni bocka i den eller de företagsdatabaser som ni önskar göra en säkerhetskopia på.

Ni kan själva välja om det även ska inkludera systemfiler, genom att bocka i rutan på raden för Skapa säkerhetskopia med systemfiler (inkl. licens).

Tryck sedan på Spara.

 

2.jpg

 

I nästa vy kommer ni behöva bocka i rutan för att bekräfta att godkänner de ändringar som ni önskar göra.

I detta fall är det att skapa en säkerhetskopia.

Fyll i den e-post ni önskar få bekräftelsen till och tryck sedan på Spara.
Obs. Det kostar inget att beställa en säkerhetskopia, så ni kan ignorera detta i vyn.

 

3.jpg

 

En säkerhetskopia kommer nu sparas på er Home folder (H:) i application hosting i mappen Backup.

Ni kan enkelt nå denna genom panelen på asp.mamut.net genom att trycka på ikonen Windows Explorer.

Detta öppnar Utforskaren i er uppsättning av Application Hosting.

Gå där till H: - Backup för att finna säkerhetskopian ni beställt.

Denna kan ni sedan flytta till er lokala dator genom att flytta den till en disk på er lokala dator (ex C: on "Datornamn") i menyn på vänster sida.

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

Hej, jag får detta:

AndersCarlbark_1-1690210608032.png

 

 

kkarlsson
VISMA
av kkarlsson

"Hej, jag får detta:

kkarlsson_0-1690273534173.png

"

 

Detta kommer av att du tidigare inte gett behörighet till fjärrdatorn att ansluta till lokala resurser och sedan klickat i för att inte få detta meddelande igen.

 

För att kunna ändra detta måste du först ta bort det val du sparat.

I Windows använder du sökfunktionen för att söka upp Registereditorn (Regedit).
Se till att köra denna som administratör (ex Högerklicka på sökresultatet och välj Kör som administratör).

Öppna sedan följande i denna ordning: 

HKEY_CURRENT_USER - Software - Microsoft - Terminal Server Client - PublisherBypassList

Det finns där en fils om börjar på "131E9D..."

Ta bort denna fil.

 

4.jpg

 

Logga ut från asp.mamut.net och logga sedan in på nytt.

Starta Windows Explorer från panelen.

Du ska nu få upp nedan fönster:

 

6.jpg

 

Klicka där på Visa information.

Bocka där i rutan för Enheter, Skrivare och Urklipp.

Du kan sedan bocka i rutan för "Fråga inte om fjärranslutningar från den här utgivaren" om du önskar.
Tryck sedan på ansult och de ska nu vara tillgängliga för dig.

 

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

Har någon som använder Mamut E3 CRM med reovisning funnit något system som fungerar lika bra?

 

Jag har sökt och det är ju en djungel.

 

Mvh,

Anders Carlbark

Anders Carlbark
CONTRIBUTOR **
av Anders Carlbark

Hej,

Som alternativ ersättare för Mamut har jag tittat bl.a. på CRM Visma Net Projeckt Management och integrerat ekonomisystem Visma E-ekonomi.

Ser väl hyfsat ut.

Men eftersom jag har långa anteckningar i "Aktivteter" i Mamut CRM så behöver jag enkelt få över även dessa fält till Visma Net Projeckt Management.

Enligt säljaren som visade mig Visma Net Projeckt Management så går det inte utan då ska man manuellt föra över dessa uppgifter. Och då pratar vi i mitt fall om c:a 5000 anteckningsfält med motsvarande 1-2 A4 sidor x 5000.

Har någon hittat någon lösning som ersätter Mamut E3, dvs. CRM och ekonomi i ett färdigt paket?

Mvh,

Anders 

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här