Mine områder
Hjelp

Kontinuerlig rapportering til Barnevernregisteret

av Randi-Espegard

Frem til nå har dere rapportert til Barnevernregisteret for hele året 2023. Nå er vi ferdig med utvikling av kontinuerlig rapportering.

Kontinuerlig rapportering betyr at det automatisk rapporteres inn til Barnevernregisteret hver natt. Det er bare nye hendelser, eller endringer som blir rapportert inn hver natt.

Eks: Dere mottar en ny bekymringsmelding på et barn. Mottatt dato på bekymringsmeldingen vil trigge en rapportering påfølgende natt. 

Eks: Dersom iverksatt dato blir satt, rapporteres tiltaket. 

Nå har vi aktivert/skrudd på kontinuerlig rapportering for alle tjenester. I den forbindelse ber vi alle kommuner uavhengig av om de er godkjent eller ikke, om å  sende inn full rapportering på ny. Unntak: De som har vært piloter for kontinuerlig rapportering trenger ikke foreta seg noe. Heller ikke de kommuner som ikke rapporterer til Barnevernregisteret for 2023.  

1. Send inn full rapportering for 2023
    RandiEspegard_0-1706090094587.png

2. Vent min 45 min
  3. Send inn full rapportering for 2024
    RandiEspegard_1-1706090094679.png

4. Vent min 45 min.

Det forventes at dere får flere valideringsfeil nå, siden dere også rapporterer inn 2024.  

1. For å få med alle vedtak som er avgjort i 2023, og avsluttet i 2024 ber vi dere gjøre følgende:

Gå til hendelser -vedtak og legg inn følgende filter:

Status:

• Avsluttet
  • Avslått
  • Bortfalt

Her vil navngiving av status variere fra tjeneste til tjeneste

RandiEspegard_2-1706090095267.png

Eksporter til fil 

RandiEspegard_3-1706090095361.png

Filtrer ved å klikke “Data” og “Filter”.  Filtrer på avsluttet  dato

Filtrer videre på avsluttet dato for 2024

RandiEspegard_4-1706090094625.png

Filtrer videre på avgjort dato. Ta med alle årstall bortsett fra 2024 og blank

RandiEspegard_5-1706090094612.png

Nå har du identifisert hvilke vedtak som er avgjort 2023 eller tidligere, og som er avsluttet i 2024.

Gå inn på hver enkelt vedtak som dere nå har i listen, klikk rediger, og deretter lagre. Dette vil trigge ny rapportering for disse vedtakene, og blir da rapportert neste døgn gjennom kontinuerlig rapportering.

Når dette er gjort, fjerner dere filteret for avsluttet dato i Excel, og legger til bortfalt dato. Om dere får treff, gjentar dere det samme prosedyre for disse. 

Veien videre

Når det nå rapporteres daglig, ber vi dere også sjekke feilliste daglig. Endringer gjort vil oppdateres neste dag. 

På sikt vil vi også varsle feil i bjella til den enkelte saksbehandler, men inntil videre må dere lage rutiner som gjør at saksbehandler/rapporteringsvansvarlig retter opp i de feil som vises i feillisten.

I utgangspunktet bør listen være så liten som mulig. Når dere retter opp feil, bør feilmeldingen være borte neste dag, om den forblir, er ikke nødvendig retting foretatt. Ta kontakt med support dersom dere trenger bistand.

Men det er noen unntak: 

Valideringer som dere ikke får gjort noe med i feillisten

Barnevernregisteret har noen valideringer som vises som advarsel eller info der dere ikke nødvendigvis skal foreta dere noe. Dette kan for eksempel være ved fristoversittelse. Disse valideringsvarslene blir værende inntil barnevernregisteret har en løsning for hvordan de ønsker at disse skal “sjekkes ut”. 

Hendelser som tidligere er rapportert, som dere gjør endringer på. Endringene gjør at hendelsen ikke lenger rapporteres. Disse valideringene vil heller ikke forsvinne. Barnevernregisteret jobber videre med en løsning på hvordan Visma skal sende slettemelding/varsle om dette. 

Eksempel: Vedtak rapporteres inn med status “Godkjent”. Senere endres status til “Avgjort” rapporteres ikke.