Mine områder
Hjelp

Rapportering til Nasjonalt barnevernregister

av Kersti Maren Halvorsen

Vi har testet innsending til registeret fra fem kommuner og er nå inne på den siste rettingen som skal gjøres innen dere alle kan starte innsending og sjekke valideringer.  

Denne rettingen, og en siste test,  er planlagt ferdigstilt i løpet av denne uken slik at dere alle kan starte innsending til registeret til uken.  Jeg vil legge ut ytterligere informasjon når det er klart. 

Dersom dere ikke allerede har satt opp integrasjonen til barnevernregisteret , bør dere gjøre dette nå ; artikkel om dette finner dere her

Dere skal alle ha mottatt informasjon fra egen statsforvalter hvor frist for innsending av halvårsrapporteringen er satt til 18.8. 

Dersom kommunen ikke godkjennes for innsending innen dette, må denne sendes inn manuelt.
Vi jobber med en veiledning for hvordan disse tallene kan finnes i Flyt barnevern til de kommuner som evt må sende inn manuelt. 

Ved innsending fra neste uke vil dere få valideringer som må rettes før faglig godkjenning kan gjennomføres. Dere vil ha hele juli og evt start av august til dette arbeidet pga ferieavvikling hos BUFdir.  Personell der som skal gjennomføre den faglige godkjenningen av innsendingen for den enkelte kommune vil i utgangspunktet ikke kunne starte denne før 10.8.  

Jeg har lagt ved foreløpig dokumentasjon av innsendingen ved denne artikkelen.  Denne er ikke helt ferdigstilt, men vil gi et bilde av hva som rapporteres.  For hver Hendelse ligger et eget punkt med 'Tilhørende oppgaver'. Dette er ting som har vært årsak til flere valideringer hos testkommunene og som ikke vi kan rette opp for dere og er oppgaver dere kan starte på allerede nå. 

Det som nok har gitt flest valideringer hos testkommunene er knyttet til vedtak og tiltak. Rapporteringen av vedtak er ny og derfor er ikke data her kontrollert på samme måte som tidligere.

Her er noen punkt dere kan sjekke: 

• Bufdir forventer at vedtak avsluttet i 2023 har status=Avsluttet og dato for dette 
  • Lovhjemmel må være knyttet til korrekt barnevernslov utfra varighet på vedtak og iverksatt dato på tilhørende tiltak
    • Her ser vi at vedtak fattet etter kap 4 i ny og gammel lov ofte forveksles 
  • Lovhjemmel (kapittel og paragraf) må være den samme på vedtak og tilhørende tiltak

12 Kommentarer