Mine områder
Hjelp

Nå kan du sende bekymringsmelding fra ditt fagsystem

av Andreas Witzøe (Oppdatert ‎14-03-2022 08:54 av Andreas Witzøe VISMA )

Med nyutviklet funksjonalitet kan du nå sende bekymringsmeldinger til barnevernet, gjennom den nasjonale bekymringsmeldingsportalen.

Dersom du som offentlig ansatt er alvorlig bekymret for et barns omsorgssituasjon er du etter gjeldende lovverk pliktig til å formidle denne bekymringen til barneverntjenesten der barnet oppholder seg. For at dette skal gå så raskt som mulig slik at barneverntjenesten kan undersøke barnets situasjon har vi nå implementert muligheten for å sende meldingen direkte fra Sikker Sak uten å måtte gå inn i den nasjonale portalen. 

Denne funksjonaliteten gjør at:

• Det blir enkelt og effektivt å sende bekymring til barneverntjenesten.
  • Ansatte i barnevernet sparer tid.
  • Det som skrives i bekymringsmeldingen lagres elektronisk i fagløsning til barneverntjenesten.
  • Tjenesten sikrer etterprøvbarhet og rettssikkerhet.
  • Bekymringsmeldingen som sendes dukker opp med varsel til ansvarlige i barneverntjenesten og går ikke utover behandlingstiden som barneverntjenesten har til rådighet.
  • Sikrer at barneverntjenesten mottar nødvendig informasjon for å gjøre rett vurdering. 
  • Bidrar til at barnets situasjon bli raskere avklart.

Har du sett den siste artikkelen "Hva gjør jeg hvis jeg er bekymret for et barn?" i Visma Bloggen? Les den her.

1 Kommentar